Reklama

Dobre wyniki Lufthansy

Mimo 11 strajków w 2014 roku niemiecki przewoźnik Deutsche Lufthansa AG wypracowała 954 miliony euro zysku operacyjnego. Wynik jest zgodny z budżetem.

Publikacja: 12.03.2015 09:08

Mimo 11 strajków w 2014 roku niemiecki przewoźnik Deutsche Lufthansa AG wypracowała 954 miliony euro

Mimo 11 strajków w 2014 roku niemiecki przewoźnik Deutsche Lufthansa AG wypracowała 954 miliony euro zysku operacyjnego.

Foto: Bloomberg

To więcej o 255 mln euro (37 proc.) w stosunku do roku 2013. I lepiej, niż sądzono w połowie ubiegłego roku, kiedy to zakładano, że uda się osiągnąć ok miliarda zysku, jeśli nie dojdzie do kolejnych akcji protestacyjnych. A strajki wybuchały jeszcze potem kilkakrotnie i łącznie kosztowały linię 232 mln euro, z czego 62 mln tylko w grudniu.

Łączny przychód całej grupy (m.in Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa technik, Cargo) wyniósł 30 miliardów euro przy jednoczesnym spadku wpływów z działalności pasażerskiej, bo taniały bilety. Linia była w stanie oszczędzić 364 mln euro dzięki spadkowi kosztów paliwa, a 351 mln euro wypracowano dzięki zmianom w polityce flotowej i jej amortyzacji.

Ostateczny wynik operacyjny, zawierający także zysk osiągnięty dzięki wdrażaniu programu oszczędnościowego SCORE, skorygowany o koszty jednorazowe, restrukturyzacji i nowych projektów, wyniósł 1,2 miliarda euro (w 2013 roku 1 miliard euro). Największą inwestycją wartą 2,8 miliarda euro były nakłady poniesione na nową flotę oraz modernizację kabin. Carsten Spohr, dyrektor generalny Lufthansy AG i prezes całej grupy nie ukrywał zadowolenia, że udało się doprowadzić do zysku we wszystkich działach działalności.

Natomiast rok bieżący zostanie obciążony kolejnym kosztownym, ale przyszłościowym projektem. W październiku jesienią rusza najnowsza inwestycja — niskokosztowa linia dalekiego zasięgu Eurowings, która w planach zarządu ma stać się 3. co do wielkości niskokosztowym przewoźnikiem europejskim po Ryanairze i easyjecie.

— Z jednej strony można być zadowolonym, bo wszystkie segmenty biznesowe Lufthansy są rentowne, a z zyskiem operacyjnym prawie miliard euro osiągnęliśmy zakładany wynik w bardzo trudnym roku. Z drugiej strony, musimy nadal ten zysk powiększać, bo potrzebujemy pieniędzy na inwestycje w nowe maszyny i usługi premium – mówił Carsten Spohr.

Reklama
Reklama

Lufthansa przebudowała w ubiegłym roku kabiny pasażerskie. Wygodniejsza jest klasa biznes, gdzie jako ostatni z europejskich przewoźników niemiecka linia wprowadziła rozkładane płaskie łóżka. Zmniejszyła się klasa ekonomiczna przez wydzielenie na rejsach dalekiego zasięgu części eko-premium, gdzie bilety kosztują drożej, ale podróże są wygodniejsze, a serwis na wyższym poziomie.

Carsten Spohr jest prezesem Lufthansy od połowy ubiegłego roku i objął to stanowisko w okresie ostrego sporu pracowniczego.

—Nikomu nie życzę takiego startu, jaki sam miałem. Ale zmiany musimy przeprowadzić bardzo szybko i nie ma żadnego powodu, żebym cokolwiek ukrywał przed zespołem. Nie jestem tutaj od opowiadania bajek, tylko od konkretnego działania. Zespół też rozumie, że wszyscy potrzebujemy prawdy, nawet jeśli jest ona niemiła- mówił Carsten Spohr w rozmowie z „Rzeczpospolitą".

Nie ukrywał jednak, że w Lufthansie, w przeszłości kiedy pojawiał się wzrost zysku, natychmiast rosły także i zarobki.

— I tak dotarliśmy do momentu, kiedy nie jest to możliwe bez mian warunków pracy. To jest prawda, jak muszą zaakceptować wszyscy zatrudnieni w liniach tradycyjnych. Albo szybkie zmiany, albo wypada się z rynku — mówił „Rzeczpospolitej " Carsten Spohr.

Dzisiaj Grupa Lufthansy ma ponad 600 samolotów, a wartość zamówień 250 nowych maszyn sięga 30 mld euro. Kapitalizacja rynkowa linii, to 7 mld euro.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama