Reklama

Rozmowa o Mistralach

W piątek w Erewaniu spotykają się prezydenci Francji i Rosji. Głównym tematem będzie przyszłość kontraktu na desantowce Mistral dla Rosji.

Publikacja: 23.04.2015 11:28

Rozmowa o Mistralach

Foto: Bloomberg

Sytuacja na dziś jest taka, że francuski prezydent „w obecnych warunkach nie widzi możliwości dostarczenia Rosji okrętów". Zamierza o tym rozmawiać 24 kwietnia w Erewaniu z prezydentem Rosji - podała agencja Interfaks.

François Hollande jest zdania, że dopóki nie będzie pokoju na Ukrainie, nie ma mowy o dostawie gotowego już Mistrala i dalszej realizacji kontraktu.

- Zasada jest prosta: jeżeli statki nie zostaną dostarczone, to nie możemy wziąć za nie pieniędzy. Muszą one zostać zwrócone (Rosja zapłaciła z góry -red). Razem z prezydentem Putinem rozumiemy dobrze tę sytuację. Dlatego w zależności od wariantu porozumienia, będzie albo dostawa, albo zwrot pieniędzy - stwierdził Hollande.

Kontrakt na dwa Mistrale został podpisany w lipcu 2011 r między Rosoboroneksport a firmą francuską DCNS. Wartość zamówienia to 1,2 mld euro, co czyni go największym tego typu kontraktem zbrojeniowym obu krajów. Pierwszy okręt ma kosztować Rosję 720 mln euro, a drugi 650 mln euro. Niższa cena drugiego Mistrala to efekt zwiększenia do 40 proc. rosyjskiego udziału w jego budowie. Dwa kolejne Mistrale Rosjanie mieli zbudować już w swoich stoczniach. Pierwszy statek Władywostok, miał trafić do Rosji w listopadzie 2014 r, a drugi - Sewastopol do listopada 2015 r.

Zgodnie z kontraktem, jeżeli Francja zerwie kontrakt Rosja dostanie ok. 3 mld euro rekompensaty. Składa się na to zwrot już zapłaconych 1,2 mld euro plus po 800 mln euro odszkodowania za każdy z dwóch statków.

Reklama
Reklama

Jednak 16 kwietnia podczas programu na żywo w Rosyjskiej telewizji Władimir Putin zapowiedział, że Rosja nie będzie domagać się odszkodowania na przekroczenie grafiku dostaw.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama