Rozpoczęło się pogłębianie portu w Kłajpedzie. Wykonawca inwestycji - austriacki gigant budowlany Strabag w pierwszym etapie zwiększy głębokość kanału wpływowego o 0,5 m do 15 m co oznacza konieczność wykopania z dna i wywiezienia 300 tys. m sześć gruntu.. Prace zakończy jesienią. Kontrakt wart jest 5,04 mln euro.

- Te prace to pierwszy etap do osiągnięcia docelowej głębokości 17 m - zapowiedziała rzecznik portu Dowiłe Rungis, dla agencji BNS.

Końcowy efekt zostanie osiągnięty do 2021 r. Do 2018 r w port i jego pogłębienie zostanie zainwestowanych 332,7 mln euro. Wtedy do Kłajpedy będą mogły zawijać największe statki pływające po Bałtyku.

Ma to znaczenie w kontekście planowanej rozbudowy terminalu LNG oraz planów zwiększenia konkurencyjności nie tylko z Rygą i Tallinem, ale i z portami polskimi i rosyjskimi (St. Petersburg). Na razie w porcie spada liczba rozładowanych kontenerów (TEU). W I kw. było to o 11,6 proc. mniej niż rok temu gdy port rozładował 110,7 tys. TEU. Jednak wszystkich towarów w sumie rozładowano na 9,04 mln ton. czyli o blisko 4 proc. więcej rok do roku. Spadek liczby kontenerów Litwini tłumaczą rosyjskim embargiem i trudną sytuacją gospodarki białoruskiej - głównych klientów kłajpedzkiego portu.