Bombowiec B-2: wygrana Northropa Grummana

Resort obrony USA przyznał koncernowi Northrop Grumman kontrakt na opracowanie i produkcję bombowca dalekiego zasięgu następnej generacji. Przetarg przegrała oferta Boeinga i Lockheeda Martina

Aktualizacja: 28.10.2015 17:34 Publikacja: 28.10.2015 16:53

Foto: spółka

Decyzja ogłoszona w Waszyngtonie kończąca miesiące oczekiwań, oznacza jeden z najpoważniejszych kontraktów Pentagonu w ciągu dekady, bo analitycy szacują go nawet na 80 mld dolarów, jeśli lotnictwo wojskowe kupi wszystkie planowane 100 sztuk.

Wiceminister obrony odpowiedzialny za lotnictwo Bill LaPlante liczy, że koszt opracowania nowego samolotu niewykrywanego przez radar, zdolnego do przenoszenia broni konwencjonalnej i jądrowej nie przekroczy 23,5 mld dolarów. Produkcja samolotu będzie kosztować średnio 564 mln dolarów, obie sumy zawarto już w projekcie budżetu na 2016 r.

Przetarg jest drugim podejściem lotnictwa wojskowego do programu wymiany wysłużonych superfortec B-52 i bombowców B-1. Były minister obrony Robert Gates anulował pierwszy program w 2010 r., bo uznał go za zbyt ambitny i kosztowny. W następnym roku wznowił prace nad supertajnym programem ustalając koszt produkcji samolotu na 550 mln dolarów według kursu z 2010 r. albo 606 mln według budżetu na 2016 r.

Samolot Northropa będzie kosztować 511 mln dolarów według kursu z 2010 r. - poinformował LaPlante.

Dowództwo Air Force miało nadzieję ogłosić zwycięzcę przetargu na wiosnę, ale decyzję odraczano kilka razy. Program jest nadal tajny, podano więc niewiele danych o samolocie i o producencie silników. Nie przedstawiono rysunkowej wizji maszyny. LaPlante stwierdził w ubiegłym tygodniu, że w nowym bombowcu zostaną wykorzystane pewne komponenty używane już w innych tajnych programach, co pozwoli zmniejszyć ryzyko problemów technologicznych i planowo realizować program.

Reakcja przegranych

Boeing i Lockheed opublikowały wspólne oświadczenie wyrażające rozczarowanie z powodu tej decyzji i chcą otrzymać odpowiedzi, jak oceniano oferty pod względem cen i ryzyka. "Będziemy mieć dalsze rozmowy z naszym klientem zanim ustalimy następne kroki" - stwierdziły.

Utrata kontraktu jest poważnym ciosem dla działu wojskowego Boeinga, który stoi przed perspektywą zakończenia w najbliższych latach produkcji myśliwców F/A-18E/F i EA-18G - uważa doradca w zakresie obronności, Jim McAleese. - Uszczerbek jest znaczny, ale nie zagraża istnieniu Boeinga, bo 75 proc. wartości tej firmy zapewnia produkcja samolotowy cywilnych - dodał.

Boeing zamierza poważnie zastanowić się, czy oprotestować przyznanie kontraktu Northropowi, a decyzja w tej sprawie powinna zapaść w ciągu 2 tygodni - stwierdził szef działu wojskowego Chris Chadwick. "Program produkcji szturmowego bombowca dalekiego zasięgu ma żywotne znaczenie dla naszego klienta i dla narodu, więc będziemy poważnie rozważać, czy oprotestować ten werdykt" - stwierdził w notatce.

Reklama Northrop Grumman

Decyzja ogłoszona w Waszyngtonie kończąca miesiące oczekiwań, oznacza jeden z najpoważniejszych kontraktów Pentagonu w ciągu dekady, bo analitycy szacują go nawet na 80 mld dolarów, jeśli lotnictwo wojskowe kupi wszystkie planowane 100 sztuk.

Wiceminister obrony odpowiedzialny za lotnictwo Bill LaPlante liczy, że koszt opracowania nowego samolotu niewykrywanego przez radar, zdolnego do przenoszenia broni konwencjonalnej i jądrowej nie przekroczy 23,5 mld dolarów. Produkcja samolotu będzie kosztować średnio 564 mln dolarów, obie sumy zawarto już w projekcie budżetu na 2016 r.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Turcja rezygnuje z rosyjskiej stali. Koncerny oligarchów tracą ważny rynek
Biznes
Polacy przepłacali za komputery Della. Jest kara UOKiK
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Droższe auta spalinowe od stycznia 2025r.
Biznes
Od stycznia podwyżki cen aut benzynowych i diesli, ale elektryki mogą tanieć