Według danych Instytutu Samar, produkcja aut osobowych i dostawczych wyniosła 542,9 tys. sztuk, o ponad jedną dziesiątą więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W październiku wyprodukowano 46,9 tys. aut, co jest wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o 7 proc., choć o blisko tyle samo słabszym w porównaniu do września. 86 proc. całej produkcji stanowiły auta osobowe. Liderem produkcji pozostaje największa fabryka aut w Polsce – należące do Fiata zakłady FCA Poland w Tychach. Mają prawie 49-procentowy udział w całej polskiej produkcji aut, choć jest on teraz o 6 proc. mniejszy niż rok temu. Na drugim miejscu znajdują się zakłady General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach z udziałem 26-procentowym, który od ub. roku mocno rośnie. Jedną czwartą całej polskiej produkcji aut zapewnia trzeci producent – Volkswagen Poznań.

Obecny rok okazuje się najlepszym dla gliwickich zakładów Opla. Tylko w październiku z linii produkcyjnych zjechało o 122 proc. więcej aut niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ten wzrost jest w dużej mierze związany z wcześniejszym przejęciem od Niemiec części produkcji Astry IV, ale także z rozpoczęciem produkcji Astry V. To także efekt nowych rynków zbytu: w ubiegłym miesiącu fabryka rozpoczęła produkcję amerykańskiej wersji kabrioleta Cascada pod marką Buick.

Najpopularniejszym modelem, jaki wyjeżdża z polskich fabryk pozostaje Fiat 500. Tyska fabryka wyprodukowała w tym roku już 170,4 tys. tych popularnych samochodów. Z tyskiej fabryki wyjeżdża jeszcze produkowany dla Forda model Ka (44,8 tys. sztuk) oraz Lancia Ypsilon (49,4 tys.).

Jeśli nie będzie zaskakujących zawirowań na rynku, dwaj producenci – Fiat oraz Volkswagen powinni zakończyć cały rok produkcją na poziomie ubiegłorocznej. Opel natomiast mocno ją zwiększy, m.in. dzięki nowej Astry. Przyszły rok będzie lepszy także o większa produkcje Volkswagena - powiększy ją dostawczy Volkswagen Crafter, którego fabryka powstała we Wrześni. Ale nie tylko: okazuje się, że w tym zakładzie produkowane będzie jeszcze jedno dostawcze auto: lekki dostawczak MAN TGE, posiadający tę samą konstrukcje co Volkswagen Crafter.