W większości są finansowane ze środków własnych. Wynika tak z pierwszej publikacji "Polskie startupy. Raport 2015", przygotowanego przez Fundację Startup Poland oraz Politechnikę Warszawską.
Podczas badania stworzono bazę polskich startupów - jest ich 2432, z czego 17 proc. wzięło udział w ankiecie, To pierwsza edycja tego typu analiz, która, jak twierdzą autorzy, "pozwolą określić znaczenie branży cyfrowej w gospodarce oraz kierunki i tempo jej rozwoju w Polsce".
Polskie początki
Warszawa, Kraków i Poznań - to miasta, w których prowadzonych jest najwięcej początkujących biznesów. Badanie cieszyło się popularnością wśród przedsiębiorców pracujących w handlu elektronicznym, branży aplikacji mobilnych czy usługach internetowych. Niemal dwa na trzy startupy koncentrują się na sprzedaży firmom niż bezpośrednio osobom. Polskie przedsiębiorstwa są nastawione głównie na eksport – ponad połowa sprzedaje swoje towary czy usługi za granicą.
„Trzeba otwarcie powiedzieć, że w Polsce znajdujemy się jeszcze na etapie tworzenia rynku startupów, a działalność wielu z nich – co pokazują wyniki badania – nie jest jeszcze sprofesjonalizowana." – uważa Leszek Grabarczyk, Zastępca Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, członek Rady Programowej fundacji Startup Poland.
Usługi mobilne i Big Data w średnich i dużych korporacjach to branże które pozwalają osiągnąć przychód ponad 50 proc. Połowa badanych oczekuje wzrostu wyceny projektu na minimalnym, pięciokrotnym poziomie.