W telekomach ruszyły wyprzedaże

Okres świąt to żniwa dla sieci komórkowych. Po nich przychodzi czas przecen.

Publikacja: 03.01.2016 20:00

Smartfona ma już ponad połowa użytkowników sieci mobilnych w Polsce – pokazują badania. 75 proc. uży

Smartfona ma już ponad połowa użytkowników sieci mobilnych w Polsce – pokazują badania. 75 proc. użytkowników mobilnego internetu deklaruje, że korzysta z najnowszej technologii LTE.

Foto: 123RF

Okres świąt Bożego Narodzenia to dla operatorów komórkowych nadal najlepszy okres sprzedaży urządzeń takich jak smartfony.

– Okres świąteczny jest dla nas zdecydowanie najlepszy. Podobnie zresztą jak dla innych operatorów telekomunikacyjnych i branż. Gdyby porównywać z „normalnym" czasem, sprzedaż rośnie nam nawet o połowę – mówi Michał Paschalis-Jakubowicz, członek zarządu ds. marketingu Orange Polska.

Tuż po świętach już tradycyjnie wszyscy operatorzy komórkowi w kraju ogłaszają natomiast wyprzedaż. Decydują się na taki rodzaj komunikacji oferty nie bez powodu. Podstawowym kryterium przy wyborze operatora komórkowego dla 41 proc. respondentów jest cena, jaką płacą za usługi – wynika z badania przeprowadzonego wśród polskich konsumentów na potrzeby raportu Ericsson ConsumerLab.

Z dorocznego badania przeprowadzonego z kolei przez PBS i Indicator dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że 95 proc. Polaków uważa cenę za ważną przy podejmowaniu decyzji o wyborze operatora. 89 proc. badanych uważa zaś za istotny element atrakcyjność promocji i rabatów, a 78 proc. – atrakcyjne telefony w ofercie operatora.

Czym są poświąteczne wyprzedaże urządzeń końcowych: sposobem na pozbycie się zalegających w magazynach urządzeń i okazją dla konsumentów czy może hasłem przyciągającym do sklepów operatorów użytkowników po okresie prezentów pod choinkę?

– Poświąteczne wyprzedaże przynoszą korzyści zarówno sprzedającym, jak i kupującym. Z jednej strony to doskonała zachęta do poświątecznych zakupów usług, smartfonów, tabletów czy innych urządzeń w okazyjnych cenach, z drugiej dobry sposób na pozbycie się zapasów magazynowych i realizację planów sprzedażowych – przekonuje Michał Paschalis-Jakubowicz.

Rabatem nie tylko w telefon

Operatorzy przekonują, że mamy do czynienia z obniżkami cen, choć jaka jest średnia skala różnicy w cenie urządzenia przed świętami i po nich, czasem trudno określić.

– W tym roku nie sposób precyzyjnie oszacować skali różnic. Nasza oferta świąteczna opierała się na zestawach – smartfon oraz gadżet, czyli np. drugi smartfon, seniorfon, tablet lub smartwatch. Oferta wyprzedażowa oprócz klasycznych obniżek cen na telefony czy akcesoria zawiera również rabaty na abonament. Nasz flagowy zestaw wyprzedażowy to trójpak od Orange. Proponujemy w nim tańszy o 720 zł abonament, tańszy o 310 zł smartfon i modny kijek do robienia zdjęć selfie. Łączne można zaoszczędzić ponad 1000 zł – wymienia zarządzający telekomem.

W każdym roku w okresie świątecznym sprzedają się różne modele i marki aparatów. – W tym roku najlepiej sprzedawały się telefony Samsung, LG i Sony. Po raz pierwszy dużą popularnością cieszyły się też telefony Huawei, które coraz mocniej zdobywają nie tylko polski rynek – podaje Michał Paschalis-Jakubowicz.

Na półkach operatorów są zwykle podobne lub te same modele aparatów, ale każdy stara się mieć także coś, czego u konkurencji się nie znajdzie.

– Mamy unikatowe telefony pod własną marką, m.in. smartfony Orange Rise oraz Orange Dive, czy tablety Orange Sego LTE. Oprócz tego staramy się jako pierwsi wprowadzać i mieć na wyłączność wybrane, topowe modele telefonów czołowych producentów. Przykładem jest Sony Xperia Z5 Compact w limitowanej edycji Made for Bond – wylicza Michał Paschalis-Jakubowicz.

O czym warto pamiętać

Jeśli komuś nie spieszy się szczególnie, może zaryzykować i zaczekać na nowe modele aparatów, choć jak pokazuje ostatni rok, nowe nie zawsze oznacza dużo lepsze.

– Rynek urządzeń rozwija się w szybkim tempie i jest konkurencyjny, dlatego każdy z producentów planuje na 2016 r. nowe modele, które mają zwiększyć jego udział w sprzedaży. Producenci przyzwyczaili nas do tego, że topowe modele prezentują nie później niż przed upływem roku, wyprzedzając się wzajemnie w udoskonaleniach i nowinkach technicznych. W Orange trzymamy rękę na pulsie i wprowadzamy najnowsze modele do oferty tuż po ich światowych premierach. Nie zabraknie ich także w przyszłym roku – przekonuje menedżer Orange Polska.

W poświątecznej „Gorącej wyprzedaży" T-Mobile Polska zwiększył pulę telefonów dostępnych za niską opłatą na start w połączeniu z abonamentowymi planami taryfowymi. Podobnie Polkomtel, operator sieci Plus (największe rabaty można uzyskać przy zakupie w sklepie internetowym). Analogiczne podejście stosuje P4 (Play).

Trzeba przy tym zauważyć, że u wszystkich operatorów najmocniej przecenione smartfony, szczególnie z wyższej i najwyższej półki cenowej, łączone są z relatywnie wysokimi miesięcznymi abonamentami. Gdy chcemy płacić za usługi mniej, cena telefonu rośnie. Przeceny zestawów urządzeń elektronicznych i usług (np. routera, laptopa i mobilnego dostępu do internetu) widać także w Cyfrowym Polsacie.

Kupując smartfon czy inne urządzenie, szczególnie odpowiadające za łączność internetową, warto pamiętać, że w Polsce obok 3G coraz powszechniejszą technologią jest 4G (LTE). Dziś pozwala ona na korzystanie z internetu, ale telekomy szykują się do wprowadzenia rozmów w sieci 4G. Warto się upewnić, czy nowy nabytek wykorzysta nowe możliwości.

materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Biznes
Znamy laureatów 14. edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Chińskie auta zalewają Europę, Trump grozi Rosji, Macron w Azji
Biznes
Plan dla zbrojeniówki krok bliżej. Jest decyzja rządu
Materiał Promocyjny
Europejska suwerenność cyfrowa: Play i Scaleway łączą siły w rewolucji chmurowej dla polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Afera Volkswagena: zapadły wyroki więzienia dla byłych menedżerów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont