W stronę nowych modeli biznesowych

Firmy coraz chętniej wybierają korzystanie z oprogramowania w wariancie SaaS (ang. Software as a Service, oprogramowanie jako usługa). Szczególnie w obecnej, bardzo zmiennej sytuacji rynkowej daje on większą elastyczność.

Publikacja: 30.11.2020 10:00

Eksperci mówili o globalnych trendach na rynku oprogramowania wspierającego procesy biznesowe

Eksperci mówili o globalnych trendach na rynku oprogramowania wspierającego procesy biznesowe

Foto: materiały prasowe

W modelu tradycyjnym firma kupuje licencję na oprogramowanie, co jednorazowo może oznaczać poważną inwestycję. Natomiast w SaaS korzysta z niego w formie subskrypcji, najczęściej w chmurze, co sprawia, że nowoczesne rozwiązania są bardziej dostępne, choćby dla małych i średnich przedsiębiorstw.

O tym, co dla firmy oznacza taka zmiana, jak przebiega, a także jakie daje nowe możliwości, o roli prezesa i dyrektora finansowego w procesie zmian i budowaniu kultury organizacyjnej wspierającej transformację cyfrową, mowa była podczas spotkania „Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku modelu SaaS – sukces zależy od współpracy CEO z CFO" w trakcie III CFO Strategy & Innovation Summit 2020.

Globalne trendy w IT

– Zwrot w kierunku modelu SaaS to konsekwencja globalnej tendencji, którą obserwujemy w innych obszarach, gdzie klienci wolą z produktu korzystać, niż go posiadać. Ten trend wszedł do IT i jest to zmiana długofalowa – mówił Piotr Ciski, prezes Sage w Polsce, producenta oprogramowania Symfonia. – To rozwiązanie ma wiele zalet, oznacza stabilne przychody w dłuższym horyzoncie, ale w krótszym jest ona oczywiście tańsza niż sprzedaż licencji. A firma musi także zarządzać wzrostem organicznym i marżami. A więc ta transformacja musi być dokonywana ostrożnie, etapami, nie można jej przeprowadzić w ciągu jednej nocy, gdyż wówczas nastąpiłaby erozja przychody i marże. W niektórych obszarach ciągle oferujemy oprogramowanie w modelu licencyjnym, ale w niektórych jest to już tylko model subskrypcyjny. Dla firm takich jak nasza oferowanie modelu SaaS oznacza możliwość lepszego dotarcia do klientów i zwiększania udziałów w rynku – podkreślił.

Jakie korzyści daje klientom korzystanie z modelu SaaS? – Po pierwsze, to przede wszystkim jest niższa bariera wejścia. Jeśli spojrzymy na zakup oprogramowania jako na dostęp firmy do technologii, to w modelu tradycyjnym dla niektórych naszych klientów ta technologia jest bardzo droga. A oferując możliwość subskrypcji, znacznie obniżamy próg wejścia, w efekcie wiele firm może sobie pozwolić na korzystanie z naszego oprogramowania. A po drugie, są dwa czynniki, które firma, która rozważa model SaaS, powinna brać pod uwagę. To z jednej strony coraz trudniejsza sytuacja na rynku pracy, która wymusza automatyzację na coraz szerszą skalę prostych, powtarzalnych czynności. A z drugiej, gdy patrzymy na dane Eurostatu dotyczące automatyzacji gospodarki, Polska jest na 25. miejscu na 28 państw Unii Europejskiej. To pokazuje, jak ważne jest wdrażanie rozwiązań cyfrowych w firmach. Mam tu szczególnie na myśli segment MŚP, gdzie nasycenie systemami klasy ERP wynosi nie więcej niż 50–60 proc. A zatem jest tu duża przestrzeń do wzrostu. Inaczej jest w firmach dużych, gdzie ten wskaźnik zbliża się do 100 proc. – wymieniał Piotr Ciski.

Podkreślił, że model SaaS istotnie zwiększa elastyczność firmy, co może być szczególnie ważne w obecnej bardzo zmiennej sytuacji rynkowej. Jeśli maleje sprzedaż, można ograniczyć koszty, zmniejszając liczbę subskrypcji oprogramowania i w ten sposób generować oszczędności. Z drugiej strony, gdy firma rośnie, w miarę potrzeb można w prosty sposób liczbę subskrypcji zwiększyć tak, by móc obsłużyć rosnący popyt.

Zmiana już nastąpiła

Na ile wyzwaniem jest zmiana modelu korzystania z oprogramowania. Jak tę zmianę wdrażano w przypadku Symfonii, jaka była reakcja klientów? – Proces transformacji naszego modelu biznesowego w stronę SaaS rozpoczęliśmy trzy lata temu. Oczekiwaliśmy, że mniejsza bariera wejścia zachęci nowych klientów. Tymczasem nastąpiło to tylko w pewnym stopniu, a wielu ciągle preferowało model posiadania licencji – opowiadał Marcin Świderek, członek zarządu Sage w Polsce, dyrektor finansowy.

– Zdecydowaliśmy się więc na model hybrydowy, oferując klientom możliwość wyboru opcji, która im bardziej odpowiada. Jeśli wolą jednorazową większą inwestycję, mogą wybrać model tradycyjny, jeśli wolą rozłożyć wydatki, w naturalny sposób wybierają model SaaS. Pracowaliśmy także nad zaoferowaniem w modelu subskrypcyjnym dodatkowych funkcjonalności. Po jakimś czasie spowodowało to, że korzystniejsze dla klientów jest wybranie subskrypcji, bo otrzymywali bardziej funkcjonalne oprogramowanie, oferujące więcej opcji niż w przypadku stałej licencji. Więc częściej sięgali po model SaaS – mówił Marcin Świderek. – Po tych trzech latach doszliśmy do sytuacji, w której prawie 90 proc. naszych klientów korzysta z modelu subskrypcyjnego.

Zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt modelu SaaS. Wszelkie zmiany związane choćby z wchodzeniem w życie nowych przepisów podatkowych są w nim na bieżąco wdrażane. Więc przedsiębiorcy nie muszą się nimi zajmować, a wykorzystać ten czas na rozwijanie swoich biznesów.

W modelu tradycyjnym firma kupuje licencję na oprogramowanie, co jednorazowo może oznaczać poważną inwestycję. Natomiast w SaaS korzysta z niego w formie subskrypcji, najczęściej w chmurze, co sprawia, że nowoczesne rozwiązania są bardziej dostępne, choćby dla małych i średnich przedsiębiorstw.

O tym, co dla firmy oznacza taka zmiana, jak przebiega, a także jakie daje nowe możliwości, o roli prezesa i dyrektora finansowego w procesie zmian i budowaniu kultury organizacyjnej wspierającej transformację cyfrową, mowa była podczas spotkania „Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku modelu SaaS – sukces zależy od współpracy CEO z CFO" w trakcie III CFO Strategy & Innovation Summit 2020.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?