Polska ofensywa lotnicza

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku. To przede wszystkim efekt zakończenia restrukturyzacji LOT-u. Nie brak jednak całkowicie nowych przewoźników.

Publikacja: 28.01.2016 14:45

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku.

Od początku stycznia 2016 polscy pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń, niż w 2015 roku.

Foto: Bloomberg

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT do Tokio było strzałem 10. W pierwszym kwartale średnia wypełnienia zbliża się do 80 proc., a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo wtedy w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii. Połączenie Lotnisko Chopina - Tokio Narita zostało uznane za najważniejsze wydarzenie na rynku lotniczym przez brytyjski Airline, Network News and Analysis News (Anna Aero).

Wczorajszy lot z Barcelony do Warszawy był wypełniony praktycznie do ostatniego miejsca. Oprócz rejsów do stolicy Katalonii, LOT po restrukturyzacyjnej przerwie wznowił/otworzył także połączenia do Kiszyniowa, Duesseldorfu, Zagrzebia, Zurychu, Belgradu i Erywania. W lecie dojdą kolejne zagraniczne lotniska.

Nowi w Warszawie i w Krakowie

W lecie - od czerwca do października - z Warszawy i Katowic do Salonik i Heraklionu będzie latała grecka linia Ellinair. Ceny biletów z bagażem (1 sztuka plus torba podręczna) kosztują od 97 euro. W sezonie letnim warszawskie lotnisko zamierza testować przez niespełna trzy miesiące Air Canada Rouge, który konkurując z LOT-em z Toronto do Warszawy chce latać 3 razy w tygodniu.

Cztery nowe połączenia linii regularnych zyska w tym roku krakowskie lotnisko Balice. Air France chce uruchomić rejsy do Paryża. SAS poleci z tego portu do Kopenhagi, KLM do Amsterdamu, a British Airways wróci z rejsami na londyńskie Heathrow.

Nieoczekiwanie w trzecim tygodniu stycznia Anna Aero jako najciekawsze połączenie wybrała także loty z Szyman do Krakowa i Berlina. Okazuje się, że mazurskie lotnisko właśnie pozyskało kolejnego regularnego przewoźnika — słoweńską Adrię, która wyspecjalizowała się w dowożeniu Lufthansie pasażerów do Monachium. Trasa Szymany-Monachium znalazła się już w rozkładzie Adrii „Lato 2016". Samoloty łączące Mazury ze stolicą Bawarii mają latać 3 razy w tygodniu od 27 marca. Na podobnych zasadach Adria, która właśnie została sprzedana za 100 tys. euro niemieckiemu 4K Invest, ma dowozić Lufthansie pasażerów z Prisztiny i Tirany. W Polsce Słoweńcy latają jeszcze z Łodzi do Monachium i Amsterdamu. Zimowe połączenia od listopada 2016 z Modlina do Tuluzy ogłosił Ryanair. Ale wiadomo, że nowych tras z Polski będzie więcej. Irlandzka linia nieustannie prowadzi analizy opłacalności siatki.

- Ryanairowi potrzeba miesiąc na analizę jakiegoś sugerowanego przez nas kierunku. Po tym czasie wiemy, czy będą tam latać - powiedział „Rzeczpospolitej" Jan Pamuła, prezes krakowskiego lotniska im. Jana Pawła II.

Czeski film bez końca

Nieustanne przetasowania robi w swojej polskiej siatce czeska linia CSA. Czesi właśnie zrezygnowali z połączeń z Rzeszowa do Edynburga oraz z Łodzi do Pragi i Edynburga. Te trasy zostały zawieszone na początku stycznia. Powodem był brak chętnych na takie loty. CSA jednak zamierza teraz przetestować od 27 marca rejsy z Gdańska i Poznania do Pragi.

Nie jest natomiast jasna przyszłość lotniska w Radomiu. Na razie, do 22 lutego CSA lata na trasie Radom-Praga (z międzylądowaniem w Ostrawie) z kilkoma-kilkunastoma pasażerami na pokładzie. Czasami w jedną stronę nie ma ich wcale.

Natomiast znalazło się zatrudnienie dla tych pracowników lotniska Radom-Sadkowo, którzy w tym porcie nie są potrzebni: znaleźli pracę na lotnisku w Szymanach. Tyle, że np. kontrolerzy jedynie do kwietnia. Wtedy pojawią się na Mazurach pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przejmą obsługę mazurskiego lotniska.

Dla Olsztyna-Mazury prognozy pogody przygotowują meteorolodzy z Radom Meteo - to lotniskowa spółka-córka. Umowa została podpisana na rok. W Polsce certyfikat na obsługę meteo lotnisk ma Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej i właśnie Radom Meteo. Lotnisko w podradomskim Sadkowie od strony infrastrukturalnej było przygotowane wyjątkowo starannie. Teraz świadczenie usług dla innych portów jest mocnym punktem planu naprawczego. A ostrożny zarząd portu w Szymanach jest dobrym klientem.

Wszystko wskazuje, że połączenie LOT do Tokio było strzałem 10. W pierwszym kwartale średnia wypełnienia zbliża się do 80 proc., a zima to najtrudniejszy sezon w lotnictwie na naszej półkuli. Od kwietnia sprzedaż rośnie, bo wtedy w okolicach Tokio zaczyna się sezon kwitnienia wiśni, jedna z największych atrakcji turystycznych w Japonii. Połączenie Lotnisko Chopina - Tokio Narita zostało uznane za najważniejsze wydarzenie na rynku lotniczym przez brytyjski Airline, Network News and Analysis News (Anna Aero).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Made in Poland z coraz większymi problemami
Biznes
Tajemniczy proces miliarderki. W partii komunistycznej trwa walka
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej