Prywatne akademiki przyciągają nowych graczy do Polski

Olbrzymie zapotrzebowanie na zakwaterowanie studentów i perspektywy dalszego wzrostu przy bardzo niskiej podaży – to zachęca inwestorów do budowania akademików nad Wisłą.

Publikacja: 27.09.2023 03:00

Prywatne akademiki przyciągają nowych graczy do Polski

Foto: Adobe Stock

Litewski fundusz 1 Asset Management pochwalił się otwarciem w Polsce swojego pierwszego prywatnego akademika pod marką SHED Living. Budynek w Krakowie oferuje 722 łóżka w 566 pokojach. Inwestor ma już kupiony grunt w Warszawie i projektuje kolejny prywatny dom dla żaków, rozgląda się też za gruntami w innych polskich miastach.

722 łóżka to kropla w morzu potrzeb. – W Polsce w 2021 r. uczelnie zgłosiły do GUS 456 domów studenckich z ponad 112 tys. łóżek, co oznacza, że zakwaterowanie w takich obiektach znalazłoby 9 proc. wszystkich żaków. W rzeczywistości zamieszkiwało w nich tylko 71 tys. osób, czyli 6 proc. studentów, mimo że w niektórych uczelniach w momencie składania wniosków przypada kilka osób na jedno miejsce – wskazała Agnieszka Mikulska, ekspertka rynku mieszkaniowego w firmie doradczej CBRE. – Wynika to między innymi z tego, że placówki prowadzą prace podnoszące standard obiektów i zmniejszające liczbę faktycznych łóżek. Uczelnie dopasowują się do tych potrzeb, prowadząc prace podnoszące komfort pokoi i zmniejszające liczbę zamieszkujących je osób. Obecnie w akademikach publicznych pokoje trzyosobowe są już rzadkością, a czteroosobowe pojawiają się w pojedynczych budynkach – dodaje.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne