Prywatne akademiki przyciągają nowych graczy do Polski

Olbrzymie zapotrzebowanie na zakwaterowanie studentów i perspektywy dalszego wzrostu przy bardzo niskiej podaży – to zachęca inwestorów do budowania akademików nad Wisłą.

Publikacja: 27.09.2023 03:00

Prywatne akademiki przyciągają nowych graczy do Polski

Foto: Adobe Stock

Litewski fundusz 1 Asset Management pochwalił się otwarciem w Polsce swojego pierwszego prywatnego akademika pod marką SHED Living. Budynek w Krakowie oferuje 722 łóżka w 566 pokojach. Inwestor ma już kupiony grunt w Warszawie i projektuje kolejny prywatny dom dla żaków, rozgląda się też za gruntami w innych polskich miastach.

722 łóżka to kropla w morzu potrzeb. – W Polsce w 2021 r. uczelnie zgłosiły do GUS 456 domów studenckich z ponad 112 tys. łóżek, co oznacza, że zakwaterowanie w takich obiektach znalazłoby 9 proc. wszystkich żaków. W rzeczywistości zamieszkiwało w nich tylko 71 tys. osób, czyli 6 proc. studentów, mimo że w niektórych uczelniach w momencie składania wniosków przypada kilka osób na jedno miejsce – wskazała Agnieszka Mikulska, ekspertka rynku mieszkaniowego w firmie doradczej CBRE. – Wynika to między innymi z tego, że placówki prowadzą prace podnoszące standard obiektów i zmniejszające liczbę faktycznych łóżek. Uczelnie dopasowują się do tych potrzeb, prowadząc prace podnoszące komfort pokoi i zmniejszające liczbę zamieszkujących je osób. Obecnie w akademikach publicznych pokoje trzyosobowe są już rzadkością, a czteroosobowe pojawiają się w pojedynczych budynkach – dodaje.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja