W styczniu sprzedaż nowych pojazdów w Europie wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona

Europejski rynek samochodowy dobrze zaczął kolejny rok: w styczniu sprzedaż nowych pojazdów wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona. Był to kolejny 39. miesiąc wzrostu - stwierdziła organizacja producentów ACEA z Brukseli.

Publikacja: 16.02.2016 16:25

Łącznie w krajach Unii (bez Malty) i EFTA sprzedano 1 093 565 pojazdów, w samej Unii wzrost wyniósł 6,2 proc. do 1 061 150. "To wynik krzepiący na przyszłość, bo tendencja wzrostu na rynku jest stabilna" - uznała organizacja w komunikacie.

W 2015 r. rynek krajów UE i EFTA poprawił się o 9,2 proc. do ponad 14,2 mln sztuk.

W styczniu najlepiej wypadły Włochy (+17,4 proc.) i Hiszpania (+12,1), w największych krajach Unii wzrost był bardziej umiarkowany, we Francji o 3,9 proc., w Niemczech o 3,3 i w W.Brytanii o 2,9 proc. Wśród mniejszych rynków największy wzrost osiągnęły Irlandia (33,6 proc.), przed Cyprem (25,9), Słowacją (19,7), Portugalią (17,7), Rumunią (16,5) Finlandią (14,9), Węgrami (14,1), Słowenią (13,3) i Czechami (11,9).

Polski rynek uplasował się w środku peletonu, ze wzrostem o 7,2 proc. do 29 673 sztuk.

Sprzedaż zmalała w Holandii (-14,4), Belgii (-6,3), na Łotwie (-5,1), w Chorwacji (-4,7) i w Grecji (-2,5).

W rankingu marek wyszły na jaw znaczne rozbieżności i upodobania . Dwucyfrowy wzrost osiągnęły grupa FCA (14,4) z FIATem (13,9), Opel/Vauxhall (12,8) i Ford (11,4), natomiast inne musiały zadowolić się skromniejszym wynikiem - PSA Peugeot Citroen o 3,9 proc., (sam Peugeot o 3,2), grupa Renaulta o 1,5 proc., bo Nissan zanotował spadek o 4,2 proc.

Rekordzistą okazał się Jaguar Land Rover ze wzrostem o 53,8 proc.. W segmencie premium Daimler zanotował +8,5 proc. a BMW + 4 proc.

Volkswagen nadal odczuwa skutki skandalu z zaniżaniem emisji spalin swych diesli: sprzedaż marki VW zmalała o 3,8 proc., a całej grupy wzrosła zaledwie o 1 proc. dzięki skokowi o 13,7 proc. sprzedaży aut Audi.

Poza Nissanem i Mitsubishi (spadek o 11,6 proc.) dobrze wypadły firmy z Azji: zwiększyły sprzedaż Honda o 41,9 proc., Mazda o 36,2, Suzuki o 20,3, a koreańskie Kia Motors o 13,2 i Hyundai o 8,9 proc.

Analitycy z banku Barclays spodziewają się w tym roku wzrostu sprzedaży o 3,3 proc. w Europe Zachodniej wobec 8,9 proc. w 2014 r., większego mimo spowolnienia od innych rynków na świecie poza amerykańskim.

- Uważamy, że europejski rynek pozostanie dynamiczny ze względu na stałą poprawę poziomu zatrudnienia i dochodów gospodarstw domowych, zwłaszcza na południu Europy - stwierdzili.

Łącznie w krajach Unii (bez Malty) i EFTA sprzedano 1 093 565 pojazdów, w samej Unii wzrost wyniósł 6,2 proc. do 1 061 150. "To wynik krzepiący na przyszłość, bo tendencja wzrostu na rynku jest stabilna" - uznała organizacja w komunikacie.

W 2015 r. rynek krajów UE i EFTA poprawił się o 9,2 proc. do ponad 14,2 mln sztuk.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?