Reklama

W styczniu sprzedaż nowych pojazdów w Europie wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona

Europejski rynek samochodowy dobrze zaczął kolejny rok: w styczniu sprzedaż nowych pojazdów wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona. Był to kolejny 39. miesiąc wzrostu - stwierdziła organizacja producentów ACEA z Brukseli.

Publikacja: 16.02.2016 16:25

Łącznie w krajach Unii (bez Malty) i EFTA sprzedano 1 093 565 pojazdów, w samej Unii wzrost wyniósł 6,2 proc. do 1 061 150. "To wynik krzepiący na przyszłość, bo tendencja wzrostu na rynku jest stabilna" - uznała organizacja w komunikacie.

W 2015 r. rynek krajów UE i EFTA poprawił się o 9,2 proc. do ponad 14,2 mln sztuk.

W styczniu najlepiej wypadły Włochy (+17,4 proc.) i Hiszpania (+12,1), w największych krajach Unii wzrost był bardziej umiarkowany, we Francji o 3,9 proc., w Niemczech o 3,3 i w W.Brytanii o 2,9 proc. Wśród mniejszych rynków największy wzrost osiągnęły Irlandia (33,6 proc.), przed Cyprem (25,9), Słowacją (19,7), Portugalią (17,7), Rumunią (16,5) Finlandią (14,9), Węgrami (14,1), Słowenią (13,3) i Czechami (11,9).

Polski rynek uplasował się w środku peletonu, ze wzrostem o 7,2 proc. do 29 673 sztuk.

Sprzedaż zmalała w Holandii (-14,4), Belgii (-6,3), na Łotwie (-5,1), w Chorwacji (-4,7) i w Grecji (-2,5).

Reklama
Reklama

W rankingu marek wyszły na jaw znaczne rozbieżności i upodobania . Dwucyfrowy wzrost osiągnęły grupa FCA (14,4) z FIATem (13,9), Opel/Vauxhall (12,8) i Ford (11,4), natomiast inne musiały zadowolić się skromniejszym wynikiem - PSA Peugeot Citroen o 3,9 proc., (sam Peugeot o 3,2), grupa Renaulta o 1,5 proc., bo Nissan zanotował spadek o 4,2 proc.

Rekordzistą okazał się Jaguar Land Rover ze wzrostem o 53,8 proc.. W segmencie premium Daimler zanotował +8,5 proc. a BMW + 4 proc.

Volkswagen nadal odczuwa skutki skandalu z zaniżaniem emisji spalin swych diesli: sprzedaż marki VW zmalała o 3,8 proc., a całej grupy wzrosła zaledwie o 1 proc. dzięki skokowi o 13,7 proc. sprzedaży aut Audi.

Poza Nissanem i Mitsubishi (spadek o 11,6 proc.) dobrze wypadły firmy z Azji: zwiększyły sprzedaż Honda o 41,9 proc., Mazda o 36,2, Suzuki o 20,3, a koreańskie Kia Motors o 13,2 i Hyundai o 8,9 proc.

Analitycy z banku Barclays spodziewają się w tym roku wzrostu sprzedaży o 3,3 proc. w Europe Zachodniej wobec 8,9 proc. w 2014 r., większego mimo spowolnienia od innych rynków na świecie poza amerykańskim.

- Uważamy, że europejski rynek pozostanie dynamiczny ze względu na stałą poprawę poziomu zatrudnienia i dochodów gospodarstw domowych, zwłaszcza na południu Europy - stwierdzili.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama