W styczniu sprzedaż nowych pojazdów w Europie wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona

Europejski rynek samochodowy dobrze zaczął kolejny rok: w styczniu sprzedaż nowych pojazdów wzrosła o 6,3 proc. do ponad miliona. Był to kolejny 39. miesiąc wzrostu - stwierdziła organizacja producentów ACEA z Brukseli.

Publikacja: 16.02.2016 16:25

Łącznie w krajach Unii (bez Malty) i EFTA sprzedano 1 093 565 pojazdów, w samej Unii wzrost wyniósł 6,2 proc. do 1 061 150. "To wynik krzepiący na przyszłość, bo tendencja wzrostu na rynku jest stabilna" - uznała organizacja w komunikacie.

W 2015 r. rynek krajów UE i EFTA poprawił się o 9,2 proc. do ponad 14,2 mln sztuk.

W styczniu najlepiej wypadły Włochy (+17,4 proc.) i Hiszpania (+12,1), w największych krajach Unii wzrost był bardziej umiarkowany, we Francji o 3,9 proc., w Niemczech o 3,3 i w W.Brytanii o 2,9 proc. Wśród mniejszych rynków największy wzrost osiągnęły Irlandia (33,6 proc.), przed Cyprem (25,9), Słowacją (19,7), Portugalią (17,7), Rumunią (16,5) Finlandią (14,9), Węgrami (14,1), Słowenią (13,3) i Czechami (11,9).

Polski rynek uplasował się w środku peletonu, ze wzrostem o 7,2 proc. do 29 673 sztuk.

Sprzedaż zmalała w Holandii (-14,4), Belgii (-6,3), na Łotwie (-5,1), w Chorwacji (-4,7) i w Grecji (-2,5).

W rankingu marek wyszły na jaw znaczne rozbieżności i upodobania . Dwucyfrowy wzrost osiągnęły grupa FCA (14,4) z FIATem (13,9), Opel/Vauxhall (12,8) i Ford (11,4), natomiast inne musiały zadowolić się skromniejszym wynikiem - PSA Peugeot Citroen o 3,9 proc., (sam Peugeot o 3,2), grupa Renaulta o 1,5 proc., bo Nissan zanotował spadek o 4,2 proc.

Rekordzistą okazał się Jaguar Land Rover ze wzrostem o 53,8 proc.. W segmencie premium Daimler zanotował +8,5 proc. a BMW + 4 proc.

Volkswagen nadal odczuwa skutki skandalu z zaniżaniem emisji spalin swych diesli: sprzedaż marki VW zmalała o 3,8 proc., a całej grupy wzrosła zaledwie o 1 proc. dzięki skokowi o 13,7 proc. sprzedaży aut Audi.

Poza Nissanem i Mitsubishi (spadek o 11,6 proc.) dobrze wypadły firmy z Azji: zwiększyły sprzedaż Honda o 41,9 proc., Mazda o 36,2, Suzuki o 20,3, a koreańskie Kia Motors o 13,2 i Hyundai o 8,9 proc.

Analitycy z banku Barclays spodziewają się w tym roku wzrostu sprzedaży o 3,3 proc. w Europe Zachodniej wobec 8,9 proc. w 2014 r., większego mimo spowolnienia od innych rynków na świecie poza amerykańskim.

- Uważamy, że europejski rynek pozostanie dynamiczny ze względu na stałą poprawę poziomu zatrudnienia i dochodów gospodarstw domowych, zwłaszcza na południu Europy - stwierdzili.

Materiał Promocyjny
Obowiązki przedsiębiorcy, czyli koniec miesiąca z Małą Księgowością
Biznes
Ile kraje UE wydają na obronność? Raport EDA krytykuje politykę Polski
Biznes
Ważne informacje dla ogrzewających pelletem i brykietem. Rząd wprowadzi zmiany
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy mogą liczyć na podwyżki w 2025 roku?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Dlaczego gotówka to za mało? Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska