Ranking najdroższych marek świata 2023. Potężne spadki wartości brandów

Apple wyceniany teraz na 880,5 miliarda dolarów drugi rok z rzędu otwiera ranking 100 najcenniejszych marek świata.

Publikacja: 14.06.2023 13:30

Ranking najdroższych marek świata 2023. Potężne spadki wartości brandów

Foto: Adobe Stock

6,9 biliona dolarów - tyle wynosi łączna wartość 100 najcenniejszych marek świata wycenionych w ogłoszonym w środę rankingu Kantar BrandZ za 2023 rok. Ranking ponownie otwiera Apple a kolejne miejsca na podium zajęły Google i Microsoft. Także na fali sukcesu ChatGPT Microsoft wyprzedził w tym roku Amazona, choć wartość jego marki spadła w porównaniu z zeszłym rokiem prawie o jedną piątą, do niespełna 502 mld dolarów.

Najdroższe marki mniej warte niż w 2022 r.

Spadek wartości zaliczyły w tym roku niemal wszystkie z 10. najdroższych marek, w tym cała pierwsza trójka. Najlepiej swą wartość obronił Apple - wyceniany na 880,5 mld dolarów, czyli o 7 proc. mniej niż w ubiegłorocznym rankingu. – Marka Apple okazała się odporna na niełatwe warunki rynkowe, a uzasadnieniem jej poziomu cenowego (premium) jest pozytywne postrzeganie marki  twierdzą eksperci Kantar.

Czytaj więcej

Inflacja bije mocniej niż pandemia w zakupy Polaków

Największy spadek na podium zaliczył Google, wyceniany teraz na 577,7 mld dol., o 30 proc. mniej niż przed rokiem. Aż 34-proc. spadek wartości zepchnął w tym roku z podium markę giganta e-commerce, Amazon, wartą obecnie 468,7 mld dol., czyli prawie 240 mld dolarów mniej niż przed rokiem.

Prawie o 2 biliony dolarów mniej

Spadki w czołówce rankingu wpłynęły na 20-proc. spadek łącznej wartości zestawienia w porównaniu z rekordowym 2022 rokiem, gdy pierwsza setka była warta 8,7 biliona dolarów, czyli prawie o 2 biliony dol. więcej. Jak jednak twierdzą eksperci Kantar - utrzymała ona długoterminową tendencję rosnącą.

 W porównaniu do poziomu sprzed pandemii Covid-19, czyli z 2019 r., najdroższe marki są teraz łącznie wyceniane o 47 proc. wyżej  przypominają autorzy rankingu.

Słabość Facebooka

W tym roku tylko 16 marek z Top 100 zwiększyło swoją wartość, a największy wzrost zanotowały: marka Airtel (24 proc.) i Pepsi (17 proc., co dało jej 91. miejsce). Dziewięć marek wróciło do pierwszej setki – w tym potentaci FMCG  Colgate i Pampers.

Tegoroczne zestawienie potwierdza słabość Facebooka, którego po raz pierwszy od lat nie ma w pierwszej dziesiątce (w ub. roku zajął 8. miejsce po spadku z pozycji wicelidera).

Coca-Cola zyskuje na wartości

Za to do pierwszej dziesiątki wróciła Coca-Cola, która w tej grupie jest jedyną marką wartą dziś więcej niż przed rokiem. Wyceniana teraz na 106,1 mld dolarów, czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Swoją wartość obronił też globalny luksus, czyli marka Louis Vuitton, która utrzymała ubiegłoroczną wartość (124,8 mld dol.), awansując dzięki temu na 8. miejsce w rankingu z 10. przed rokiem.

6,9 biliona dolarów - tyle wynosi łączna wartość 100 najcenniejszych marek świata wycenionych w ogłoszonym w środę rankingu Kantar BrandZ za 2023 rok. Ranking ponownie otwiera Apple a kolejne miejsca na podium zajęły Google i Microsoft. Także na fali sukcesu ChatGPT Microsoft wyprzedził w tym roku Amazona, choć wartość jego marki spadła w porównaniu z zeszłym rokiem prawie o jedną piątą, do niespełna 502 mld dolarów.

Najdroższe marki mniej warte niż w 2022 r.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring