Alain de Taeye, TomTom: Mapa w czasie rzeczywistym to marzenie naszej branży

Członek zarządu TomTom i szef TT Maps Alain de Taeye zapowiada, że jego firma we współpracy z gigantami technologicznymi zamierza konkurować z Google Maps również w telefonach komórkowych.

Publikacja: 22.12.2022 03:00

Alain de Taeye, TomTom: Mapa w czasie rzeczywistym to marzenie naszej branży

Foto: mat. pras.

Skąd pomysł na fundację i mapy w otwartym formacie?

Świat potrzebuje dokładnych map z różnymi poziomami dokładności. Pojedyncza firma nie sprostałaby temu wyzwaniu i współpraca jest jedynym wyjściem. Stąd narodził się pomysł Overture Maps Foundation, stworzonej przez TomTom, wraz z Amazon Web Services (AWS), Metą i Microsoftem pod kierownictwem Linux Foundation.

Zapraszamy inne podmioty (prywatne, państwowe, samorządy, które mają np. mapy bazowe ulic, POI, plany zabudowy) do dzielenia się danymi na tej otwartej platformie. W ten sposób zrobimy najlepszą mapę na świecie. To największa innowacja, odkąd zacząłem pracować w cyfrowych mapach w latach 80.

Czyli tworzycie nowy standard map?

Tak, chcemy stworzyć nowy standard, referencyjną mapę dla deweloperów całego świata. Celem jest osiągnięcie mapy standardowej dla całego globu. Ponieważ wspiera nas Amazon, Meta i Microsoft, mamy szansę zachęcić i przyciągnąć innych dużych i małych graczy do tego projektu. To przedefiniowanie warunków działania dla przemysłu mapowego. To największa innowacja z największym potencjałem w historii i jestem entuzjastą tej zmiany.

Jak będzie zbudowana ta mapa?

Będzie darmowa mapa bazowa i budowane na niej kolejne, już płatne poziomy dostępności o wysokim stopniu dokładności. Nie ma czegoś takiego, jak doskonała mapa, ale współpraca pozwoli zbliżyć się do doskonałości. Współpraca przyspieszy rozwój i w pierwszej połowie 2023 roku pojawi się pierwszy produkt.

Czy celem jest stworzenie mapy w czasie rzeczywistym?

Mapa w czasie rzeczywistym to marzenie naszej branży. W ostatniej dekadzie dokonaliśmy wielkiego postępu w kierunku takiej mapy. Coraz większa liczba czujników przesyła coraz więcej sygnałów o zmianie rzeczywistości. Otrzymujemy sygnały z 600 mln urządzeń GPS i widzimy, czy pojawiają się zmiany ruchu, z czego pośrednio możemy wnioskować o modyfikacjach jego regulacji. Od niedawna w pojazdach instalowane są kamery wideo, informacja z tego źródła trafia do naszych baz danych i jest ona jeszcze bogatsza, bo pokazuje np. ograniczenia prędkości.

Dla kogo będą dostępne te mapy?

Overture jest skierowana do dostawców usług mapowych w różnych zastosowaniach. Opracowując interoperacyjne otwarte dane mapowe, Overture ułatwi ekosystemowi profesjonalnych użytkowników i współpracowników efektywne udostępnianie tych danych. Nowy format jest bazowany na otwartym źródle, co ułatwia wykorzystanie tych map dla większej liczby środowisk. Nie ma płatności za dostęp do mapy podstawowej. TomTom Maps Platform wykorzystuje następnie połączenie mapy bazowej Overture, szerokiego zakresu innych danych oraz danych własnych firmy TomTom w postaci stale zintegrowanego i kontrolowanego pod względem jakości produktu, który służy szerokiemu zakresowi zastosowań, w tym najbardziej wymagającym, takim jak zautomatyzowana jazda.

Będziecie konkurować z Google Maps także w telefonach komórkowych?

Będziemy konkurować w telefonach komórkowych, ale to zależy od producentów telefonów oraz twórców aplikacji. TomTom dysponuje odpowiednimi aplikacjami, które działają na telefonach komórkowych.

Czy nowa platforma mapowa TomTom przystosowana jest do potrzeb autonomicznych aut?

Mapy TomTom będą wykorzystane nie tylko w nawigacji, ale i w zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy oraz w autonomicznych autach. Te poziomy map oczywiście będą płatne. Mogą być one nawet większe od mapy bazowej.

Czy motoryzacja to ważny klient TomTom?

Dla nas motoryzacja to bardzo ważny klient, rozmawialiśmy z tym przemysłem i przywitał on pomysł budowy nowej platformy z zadowoleniem. Aby zwiększyć zawartość map potrzebujemy współpracy z innymi podmiotami i to jest jasne dla wszystkich. Przedstawiciele motoryzacji i nowych technologii rozumieją to i całkowicie się zgadzają.

Producenci samochodów mogą wnieść dane i wiedzę do tej platformy, już teraz widzimy to na przykładzie danych z sond i koncentrujemy nasze wysiłki na wykorzystaniu bardziej szczegółowych danych z obserwacji pochodzących z czujników (takich jak wbudowane kamery).

Jak do pomysłu odnoszą się administracje państw?

Nie mieliśmy rozmów z innymi podmiotami, dopiero je przeprowadzimy. Mamy dobre kontakty z rządami i spodziewam się dobrego przyjęcia oraz pozytywnych reakcji.

Kiedy nastąpi zwrot z nowej inwestycji?

Trudno skalkulować zwrot inwestycji. Jesteśmy przekonani, że będzie bardzo dobry dla naszego przedsiębiorstwa.

Spodziewamy się, że nowe mapy poprawią pozycję konkurencyjną TomTom, umożliwią nam wejście na nowe rynki i przyspieszą rozwój zarówno w segmencie przedsiębiorstw, jak i motoryzacji. Dzięki temu TomTom powinien skorzystać z dźwigni operacyjnej.

A co stanie się z mapą w dotychczasowym formacie?

Stary format był niezły, stara mapa będzie dostępna dla klientów, ale z powodu jakości i zawartości będą oni wybierać mapę Overture.

Alain De Taeye

Jest absolwentem architektury Uniwersytetu w Gandawie. Założył firmę Informatics & Management Consultants (I&M), która w 1989 roku połączyła się z Dutch Tele Atlas. W 2008 roku TomTom wykupił tę spółkę.
Mająca ponad 30 lat spółka TomTom z siedzibą w Amsterdamie specjalizuje się w przygotowaniu dokładnych map używanych w motoryzacji oraz innych zastosowaniach. Spółka zatrudnia na całym świecie 4 tys. osób. 

Skąd pomysł na fundację i mapy w otwartym formacie?

Świat potrzebuje dokładnych map z różnymi poziomami dokładności. Pojedyncza firma nie sprostałaby temu wyzwaniu i współpraca jest jedynym wyjściem. Stąd narodził się pomysł Overture Maps Foundation, stworzonej przez TomTom, wraz z Amazon Web Services (AWS), Metą i Microsoftem pod kierownictwem Linux Foundation.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Miała być rosyjska elektronika zamiast zachodniej. Jest wielka porażka
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Biznes
Wiadomo już, czy Sekwana nadaje się do pływania. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich zdecydowali
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy