Czołgi K2 zrobią w Poznaniu, a haubice K9 na Śląsku

Władze zdecydowały, by produkcję nowej broni przesunąć na zachód od Wisły i nie ma znaczenia, że polskie haubice Krab z koreańskimi podwoziami od lat powstają w HSW.

Publikacja: 10.11.2022 03:00

Licencyjne koreańskie czarne pantery K2 będą produkowane w Poznaniu – zapowiedziała Polska Grupa Zbr

Licencyjne koreańskie czarne pantery K2 będą produkowane w Poznaniu – zapowiedziała Polska Grupa Zbrojeniowa

Foto: shutterstock

Licencyjne koreańskie czołgi K2 powstawać będą w WZMot w Poznaniu, a haubice K9 Thunder w gliwickim ośrodku pancernym Bumar Łabędy – potwierdziła Polska Grupa Zbrojeniowa. Pierwsze spolonizowane czarne pantery i licencyjne haubice powinny wyjechać z fabryk PGZ w 2026 r.

A więc to nie Zakłady Cegielskiego (HCP), jak spekulowano, ale Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Poznań będą produkować setki koreańskich czarnych panter. Kilkaset haubic K9 Thunder ma montować nie Huta Stalowa Wola, która produkuje już kraby na koreańskich podwoziach, ale dotychczasowe sztandarowe czołgowe Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy w Gliwicach.

Te decyzje Polskiej Grupy Zbrojeniowej, oznaczające przetasowania kompetencji w największych fabrykach broni RP, które mocno zaskoczyły ekspertów, mają szanse się urzeczywistnić.

Beata Perkowska, szef działu komunikacji największego zbrojeniowego holdingu w kraju, potwierdza, że produkcja czołgów K2 będzie skoncentrowana w Wielkopolsce, natomiast dodatkowa linia produkcyjna dla armatohaubic Krab zostanie uruchomiona na Śląsku.

Fabryki broni z dala od wschodniej granicy

– Kompetencje w zakresie realizacji tych dwóch dużych przedsięwzięć – produkcji K2 i K9 w PGZ – będą podzielone tak, by móc sprawnie zarządzać cyklem wytwarzania kluczowych podzespołów i ich końcowego montażu we wspomnianych lokalizacjach. W przedsięwzięcie zaangażowany zostanie także ośrodek podkarpacki (HSW – produkuje polskie armatohaubice Krab) – mówi dyr. Perkowska.

Przedstawiciele PGZ w ostatnich publicznych wypowiedziach podkreślali, że jednym z motywów wskazania takich, a nie innych, firm kooperujących z koreańskimi partnerami była potrzeba odsunięcia od gorącej wschodniej granicy ośrodków produkcji strategicznego uzbrojenia pancernego i artyleryjskiego.

Perkowska ujmuje rzecz inaczej: stwierdza, że PGZ świadomie lokuje linie produkcyjne oraz warsztaty remontowe dla nowych strategicznych projektów na zachodzie kraju, gdzie można maksymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę kolejowo-lotniczą oraz dostępne w tych regionach, i niewykorzystane jeszcze przez obronną grupę, zasoby kadrowe.

O kosztach przeprofilowania zakładów, ewentualnych inwestycji i adaptacji fabryk do nowych zadań narodowy holding zbrojeniowy na razie się nie wypowiada, bo kwestie finansowe są wciąż elementem uzgodnień prowadzonych w polsko-koreańskich zespołach projektowych.

Pancerna Wielkopolska

Na wiadomość, gdzie będziemy budować nowy sprzęt oparty na koreańskich technologiach (ale też gdzie zmodernizujemy partie dostarczonej przez Seul gotowej broni – w sumie ok. 1000 czołgów K2 i 600 haubic K9), zbrojeniówka czekała niecierpliwie, bo decyzje o powierzeniu produkcji, a nawet prostego montażu setek egzemplarzy uzbrojenia to dla rodzimych firm perspektywa rozwoju, inwestycji i technologicznego awansu.

Poznański WZMot od wielu dekad przede wszystkim remontował sprzęt wojskowy, proponował modernizacje starszych generacji bojowych wozów piechoty, wdrażał nowe technologie w procesach unowocześniania napędów wojskowych pojazdów, współpracował z Niemcami przy modernizacji przejętych od Bundeswehry używanych leopardów. Energicznie zarządzanej przez Elżbietę Wawrzynkiewicz firmie okresy bliższej kooperacji z zachodnimi koncernami pozwoliły na dotrzymywanie kroku zagranicznej konkurencji.

Zdaniem analityków poznański ośrodek, doinwestowany i dostosowany do nowych potrzeb, ma spore szanse podołać zleconym zadaniom: wyposażeniu Sił Zbrojnych RP w nowy pancerz.

Artyleria w Gliwicach

Ulokowanie montażu samobieżnych koreańskich haubic kal. 155 mm akurat w ośrodku czołgowym na Śląsku budzi znacznie większe kontrowersje.

ZM Bumar Łabędy i pancerne centrum badawcze OBRUM zapisały piękną historyczną kartę jako ośrodek budowy czołgów i przywracania sprawności konstrukcji pancernych.

Jednak w ostatnich latach górnośląskie firmy nie zaskakiwały rynku nowymi koncepcjami i produktami. ZM z trudem radziły sobie także z kosztowną modernizacją niemieckich leopardów 2A4 do wersji Leo2 PL. Eksperci nie mają wiec pewności, czy pancerne Łabędy będą w stanie nadrobić zapóźnienia z ostatnich lat i sprawnie wdrożyć zupełnie nowe techniki i materiały zastosowane w artylerii – m.in. w wyposażonych w automaty ładowania armatohaubicach K9 Thunder. Z zawartych w tym roku umów z południowokoreańskim przemysłem wynika, że tylko 180, czyli pierwsza partia czołgów K2 – z zamówionych 1000 sztuk – dotrze z Korei do Polski w oryginalnej fabrycznej wersji. Pozostałe pancerny koncern Hyundai Rotem będzie budował wespół z polskimi kooperantami w ramach modelu K2PL.

Podobnie będzie w przypadku haubic K9. Pierwsze superdziała 155 mm Thunder trafią do Polski w koreańskiej wersji, dostawy kolejnych 600 haubic rozpoczną się w 2024 r., a od 2026 r. licencyjne superdziała będą produkowane przez rodzimy przemysł. Haubice od początku mają być wyposażone w polskie systemy łączności oraz komputery kierowania ogniem i zarządzania walką Topaz.

Licencyjne koreańskie czołgi K2 powstawać będą w WZMot w Poznaniu, a haubice K9 Thunder w gliwickim ośrodku pancernym Bumar Łabędy – potwierdziła Polska Grupa Zbrojeniowa. Pierwsze spolonizowane czarne pantery i licencyjne haubice powinny wyjechać z fabryk PGZ w 2026 r.

A więc to nie Zakłady Cegielskiego (HCP), jak spekulowano, ale Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Poznań będą produkować setki koreańskich czarnych panter. Kilkaset haubic K9 Thunder ma montować nie Huta Stalowa Wola, która produkuje już kraby na koreańskich podwoziach, ale dotychczasowe sztandarowe czołgowe Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy w Gliwicach.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie