Europa potrzebuje jeszcze więcej magazynów

Rozwój handlu przez internet i dążenie do tworzenia odporniejszych na kryzysy łańcuchów dostaw wymagają rozbudowy infrastruktury – mówi Robert Dobrzycki, prezes i współwłaściciel Panattoni Europe.

Publikacja: 18.07.2022 23:03

Europa potrzebuje jeszcze więcej magazynów

Foto: mat. pras.

Ostatni raz rozmawialiśmy w innej epoce, na dwa tygodnie przed rosyjskim najazdem na Ukrainę. Mówił pan wtedy o tym, że branża logistyczno-przemysłowa dalej rośnie na fali rozwoju handlu przez internet i nearshoringu, czyli skracania łańcuchów dostaw, które pozrywała pandemia, przenoszenia produkcji z dalekich zakątków świata do Europy. Jak rynek wygląda okiem największego na kontynencie dewelopera magazynowego pięć miesięcy po rosyjskiej agresji?

Popyt jest w dalszym ciągu na bardzo wysokim poziomie, na co składa wiele czynników, głównie właśnie rozwój e-commerce i budowa odporniejszych na kryzysy łańcuchów dostaw, bliżej finalnych odbiorców – a to wymaga budowania i posiadania magazynów w Europie. Oczywiście inflacja i skutki wojny w Ukrainie są czynnikami, które bardzo utrudniają działalność deweloperów. Musimy z jednej strony zaspokoić popyt, a z drugiej tak ułożyć proces przy szybko zmieniających się cenach materiałów i wykonawstwa, żeby ta działalność po prostu miała sens ekonomiczny. To pociąga za sobą wzrost czynszów – jeśli najemcy chcą nową powierzchnię, muszą za nią więcej zapłacić.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne