W tym tygodniu podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na 3 projekty.
Pierwszym jest budowa obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina w ciągu S11, która pochłonie ponad 664 mln zł, z czego 408 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych. Przedsięwzięcie obejmuje budowę łącznie 26 km tras, ponadto przebudowę i zabezpieczenie sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, wodociągowych i melioracyjnych, kolidujących z budowanymi odcinkami. Powstaną również przejścia dla zwierząt, drogi poprzeczne, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z monitoringiem.
Kolejnym dofinansowywanym przez UE projektem będzie budowa obwodnic Wielunia i Bełchatowa w ciągu drogi krajowej nr 74. Całkowita wartość inwestycji wynosi 424 mln zł, z czego 284 mln zł przypadnie na pieniądze unijne. Obwodnica Wielunia będzie liczyć 13,2 km, a Bełchatowa prawie 11 km.
Trzeci projekt to budowa obwodnicy Nysy. Powstanie ona na długości 7,4 km w ciągu drogi krajowej nr 46 oraz w ciągu drogi krajowej nr 41 na długości 9 km. Inwestycja obejmuje również budowę węzła Nysa i czterech skrzyżowań.
Nieco wcześniej, 30 maja, GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie pierwszego przedsięwzięcia z funduszu CEF (Łącząc Europę) – budowę drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko. Przedsięwzięcie obejmuje budowę o długości ponad 110 km, stanowiącego element sieci bazowej korytarza TEN-T. W tym samym czasie umowy na dofinansowanie inwestycji z CEF podpisały Polskie Linie Kolejowe oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W sumie 9 zawartych w tym dniu umów wartych ponad 2 mld euro wykorzystało 50 proc. alokacji dla Polski przewidzianej w ramach CEF.