Alkohole z Francji i Niemiec zdrożeją w USA. Cła za Airbusa

Rząd USA ogłosił, że od poniedziałku 18 stycznia zacznie pobierać cło od podzespołów do samolotów, win i koniaków z Francji, a od 19 stycznia od produktów z Niemiec (elementy samolotów, wina, brandy), bo nie udało się rozwiązać 16-letniego sporu z Unią o subwencjonowanie Airbusa (i Boeinga).

Aktualizacja: 12.01.2021 17:05 Publikacja: 12.01.2021 17:03

Alkohole z Francji i Niemiec zdrożeją w USA. Cła za Airbusa

Foto: Bloomberg

W informacji dla spedytorów amerykański Urząd Celny i Ochrony Granic przekazał, że nowe stawki zaczną obowiązywać od godz. 12.01 czasu wschodniego (5.01 GMT) we wtorek w związku z długotrwałą batalią przeciwko publicznym subwencjom dla Airbusa i Boeinga. Wcześniej urząd przedstawiciela ds. handlu (USTR) zapowiedział nałożenie dodatkowej stawki celnej 15 proc. na elementy samolotów włącznie z kadłubami i skrzydłami oraz 25 proc. na niektóre wina.

Czytaj także: Unia stawia na Joe Bidena w sporze o subwencje

Rozmowy Waszyngtonu z Brukselą o zakończeniu sporu handlowego trwającego od 2004 r. utknęły w martwym punkcie w ostatnich tygodniach kadencji administracji Trumpa — powiedział Reuterowi pewien Europejczyk znający temat. Waszyngton naciskał też na zawarcie odrębnego rozwiązania z Londynem, bo Brytyjczycy są udziałowcami Airbusa, ale już wystąpili z Unii. Bruksela zamierza dążyć do szybkiego zakończenia sporu w rozmowach z ekipą prezydenta Joe Bidena.

Airbus oświadczył, że objęcie cłem komponentów lotniczych produkowanych we Francji i Niemczech da skutki odwrotne do oczekiwanych i jeszcze bardziej zaszkodzi amerykańskim pracownikom w montowni A320 i A220 w Mobile, Alabama. Wedut rzecznika z Tuluzy, zaszkodzi to produkcji A320 z komponentami z Francji i Niemiec, natomiast nie A220 z podzespołami kanadyjskimi. W 2020 r. Airbus dostarczył ponad 40 samolotów z rodziny A320, ale w tym roku ta liczba będzie mniejsza z powodu pandemii.

Początkowy wpływ nowych stawek celnych będzie ograniczony, bo firmy lotnicze zapewniają sobie zawczasu duże komponenty (kadłuby, skrzydła), aby zachować płynność produkcji. Amerykańskie cła dotyczyły już samolotów pochodzących z Europy, ale istniała w nich luka, pozwalająca Airbusowi wysyłać komponenty do Mobile i sprzedawać tamtejsze samoloty w Stanach bez cła. Nowe stawki likwidują tę lukę.

Podobnie ma się sprawa z alkoholem pochodzącym z krajów partnerów Airbusa: Francji. Niemiec, Hiszpanii i W. Brytanii: było na nie karne cło, teraz USTR dodał nowe rodzaje wobec Francji i Niemiec. W odróżnieniu od poprzednich decyzji o nowych cłach ogłaszanych w krótkim terminie, tym razem USTR nie przyznał wyłączenia żadnemu produktowi będącemu już w transporcie czy w dystrybucji — powiedział prezydent US Wine Trade Alliance, Ben Aneff i uznał taką decyzję za głęboko niesprawiedliwą. Dla francuskich eksporterów win jest to cios maczugą.

Aneff zwrócił się na piśmie do szefa USTR, Roberta Lighthizera o korektę i wyłączenie towarów już transportowanych, gdy ogłoszono karne stawki 30 grudnia; podkreślił, że transport morski trwa od 22 do 40 dni. Zdaniem Aneffa, cło zaszkodzi wielu firmom obsługującym turystów, restauracjom, hurtowniom i sprzedawcom wina.

W informacji dla spedytorów amerykański Urząd Celny i Ochrony Granic przekazał, że nowe stawki zaczną obowiązywać od godz. 12.01 czasu wschodniego (5.01 GMT) we wtorek w związku z długotrwałą batalią przeciwko publicznym subwencjom dla Airbusa i Boeinga. Wcześniej urząd przedstawiciela ds. handlu (USTR) zapowiedział nałożenie dodatkowej stawki celnej 15 proc. na elementy samolotów włącznie z kadłubami i skrzydłami oraz 25 proc. na niektóre wina.

Czytaj także: Unia stawia na Joe Bidena w sporze o subwencje

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje