Przeszło 193 tys. osób zatrudnia branża usług dla biznesu (BSS) – wynika z raportu „BSS in Poland” autorstwa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). Na sektor składają się obecnie 852 centra usług zlokalizowane w 27 miastach. - Co istotne, nikt nie przenosi już do Polski prostych procesów. Polacy są zaangażowani w ambitne międzynarodowe projekty - twierdzi Bartłomiej Pawlak, prezes PAIIZ.
Z danych Agencji wynika, że średnie zatrudnienie w pojedynczym centrum wynosi 227 osób. W 7 miastach zatrudnienie w sektorze przekracza 10 tys. osób, a 36 centrów zatrudnia powyżej tysiąca pracowników. Główne ośrodki branży to Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Katowice (Aglomeracja Górnośląska), Trójmiasto, Poznań, Bydgoszcz z Toruniem, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Kielce, Białystok i Olsztyn.
Do liderów zatrudnienia branży usług biznesowych należą Katowice. To pierwsze miasto, w którym właśnie odbyła się regionalna prezentacja raportu PAIIZ. W 71 centrach znajdujących się w Aglomeracji Katowickiej pracuje ponad 16 tys. osób. To 8,4 proc. całkowitego zatrudnienia w sektorze BSS. Katowice należą także do miast, gdzie przyrost zarówno zatrudnienia jak i liczby centrów następuje wyjątkowo szybko. - Działania skierowane na wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej Katowic przynoszą rezultaty – komentuje Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.
Aglomerację Górnośląską najchętniej wybierają firmy z kapitałem amerykańskim (15 centrów) oraz niemieckim (7 centrów). W regionie działają również centra usług z kapitałem angielskim, holenderskim (po 5 centrów) oraz francuskim (4 centra). - Atutem Aglomeracji Górnośląskiej jest zaplecze akademickie liczące blisko 98 tys. studentów oraz ponad 28 tys. absolwentów, spośród których zdecydowana większość płynnie posługuje się choćby językiem angielskim - zaznacza Pawlak.
Do atutów Śląska należy także dobra infrastruktura komunikacyjna, zaplecze IT, bogata oferta nowoczesnej powierzchni biurowej, dobra współpraca z władzami lokalnymi, atrakcyjny system zachęt oraz wysoka jakość życia. - W Katowicach stworzyliśmy centrum, w którym projektujemy i testujemy usługi, które dzięki rozwiązaniom IT Cloud są wdrażane globalnie u naszych klientów – mówił Marcin Nowak, dyrektor zarządzający Cloud Infrastructure Services Eastern Europe, Capgemini. Biuro firmy w Katowicach powstało w 2006 roku, początkowo obsługując klientów w zakresie wsparcia technicznego.