Reklama

Impulsy w połowie przekazane

Newag, nowosądecka fabryka taboru szynowego, przekazała sześć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls wyprodukowanych na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Publikacja: 28.11.2016 19:31

W poniedziałek Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego odebrał pierwszych sześć zamówionych sk

W poniedziałek Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego odebrał pierwszych sześć zamówionych składów Impuls. Pozostałych sześć składów trafi do odbiorcy do 15 lutego

Foto: materiały prasowe

Jest to pierwsza połowa zamówienia, którego łączna wartość sięga 300 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano w marcu. Pozostałe sześć sztuk ma być dostarczonych do 15 lutego 2017 r.

W nowosądeckiej fabryce trwa właśnie lakierowanie ostatniego egzemplarza. Nowe składy są zupełnie inaczej polakierowane niż pociągi, do których już mogli przyzwyczaić się podróżni.

Zanim pociągi trafią do Kolei Małopolskich, czekają je jeszcze skomplikowane próby techniczne i certyfikacje.

Uroczystość oddania do użytku pierwszych sześciu pociągów – czterech pięcioczłonowych i dwóch czteroczłonowych – odbyła się w 28 listopada na dworcu kolejowym w Nowym Sączu.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego oraz producenta. Godzinę później pierwszy pociąg odjechał do Krakowa.

Reklama
Reklama

Podczas uroczystości grupa osób apelowała do marszałka o uruchomienie większej liczby połączeń kolejowych w regionie.

Na zakup taboru przewidziane zostało dofinansowanie z projektu „Zakup Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych dla rozwoju kolei małopolskich" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020. Urząd Marszałkowski wnioskował o 42 mln euro ze środków Unii Europejskiej.

Wkład własny pochodził z budżetu województwa oraz państwowego funduszu kolejowego. Właścicielem taboru będzie UM Województwa Małopolskiego, a użytkownikiem spółka Koleje Małopolskie.

W połowie listopada Newag otrzymał pierwsze zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla typu pojazdu kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, zwanymi „TSI" dla pojazdów Impuls typu 31WE-029 oraz 45WE-014. Zezwolenie, ważne bezterminowo, wydał Urząd Transportu Kolejowego.

Jak podkreśla Zbigniew Jakubas, główny właściciel Newagu, jest to obecnie jedyny polski pociąg spełniający te wyśrubowane wymagania europejskie.

Dzięki temu, że nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie, TSI poprawi się komfort podróży małopolskich pasażerów, przede wszystkim osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Pojazdy spełniają również rygorystyczne normy zderzeniowe i wytrzymałościowe (zgodnie z EN 15227 C1 oraz PII wg EN 12663).

Reklama
Reklama

Impulsy będą podróżować z prędkością do 160 km/h. Wnętrza pociągów wyposażone są w klimatyzację, ergonomiczne fotele oraz internet.

Pięcioczłonowe Impulsy 45WE będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych). Czteroczłonowe wersje zmieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 16 uchylnych).

Samorząd województwa ma prawo skorzystać z opcji na zakup od Newagu kolejnych pojazdów tej serii.

Najnowsze Impulsy cechują się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej.

Nowe rozporządzenie dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. i zawiera normy odnoszące się do zdolności systemu kolei do zapewnienia bezpiecznego i nieprzerwanego przejazdu pociągów spełniających wymagany stopień wydajności tych linii. Zdolność ta zależy od warunków prawnych, technicznych oraz operacyjnych, które muszą być wypełnione celem spełnienia zasadniczych wymagań.

Interoperacyjny tabor może poruszać się po europejskiej infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach, a co za tym idzie, wymiany lokomotyw i zmiany maszynistów, jak również bez potrzeby wykonywania przez maszynistów jakichkolwiek czynności specyficznych dla danej infrastruktury.

Reklama
Reklama

Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego.

W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i lokomotyw spalinowych.

Oddział Spółki w Gliwicach specjalizuje się w obszarze produkcji oraz modernizacji lokomotyw elektrycznych. Spółka dominująca Newag zatrudnia ponad 1800 osób.

Grupa Newag zajmuje się produkcją i modernizacją lokomotyw spalinowych (ok. 100 proc. udziałów w rynku krajowym) oraz konstruowaniem nowych lokomotyw elektrycznych i hybrydowych oraz tramwajów.

Newag to także partner pierwszego wyboru dla międzynarodowych koncernów (GE, Siemens, Stadler, Bombardier).

Reklama
Reklama

Wspólnie z Siemensem zrealizował kontrakt o wartości 1,07 mld zł na dostawę pociągów dla Warszawskiego Metra, a ze Stadlerem – na dostawę i utrzymanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla PKP Intercity. Wartość kontraktu to ponad 1,6 mld zł.

W grudniu ubiegłego roku Newag dostarczył pierwsze pojazdy Vulcano dla kolei na Sycylii.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama