Poczta Polska (PP) jako jedna z pierwszych spółek Skarbu Państwa mocno zaangażowała się we wsparcie startupów. Wspólnie z funduszem HardGamma Ventures właśnie wybrała grupę spółek, które mogą połączyć swój kreatywny potencjał z infrastrukturą i zasobami państwowego giganta – ustaliła „Rzeczpospolita". Startupy mają teraz trzy miesiące, by przekonać do siebie operatora.
Otwarcie na młodych
Fundusz HardGamma Ventures i PP wybrały dziewięciu uczestników programu „GammaRebels". Jego celem jest połączenie Dawida z Goliatem, czyli początkujących innowatorów z zasobami operatora pocztowego. Najlepsi wdrożą swoje rozwiązania w PP, mogą też pozyskać inwestora – fundusz venture capital, a nawet Pocztę. Program finansuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Każdy z dziewięciu startupów dostanie na testy w PP 200 tys. zł. Ale wygrane będą nie tylko startupy. Innowacyjne rozwiązania, jakie testowane są teraz w pocztowej spółce, mogą sprawić, że – po ich wdrożeniu – państwowy operator dokona technologicznego i jakościowego skoku. Opracowane przez młode spółki projekty są bowiem imponujące, np. SmartLocation ma technologię, która na podstawie informacji zbieranych z naszych smartfonów potrafi opracować profil klientów odwiedzających placówkę pocztową w danym miejscu.
– To dane, jakie udostępniamy operatorom telekomunikacyjnym. Dzięki nim można ocenić potencjał klienta i dostosować ofertę konkretnej placówki do jego zainteresowań. Nie każdy szuka przecież książek kucharskich, które dostępne są na każdej poczcie – tłumaczy nam Jan Raczyński z funduszu HardGamma.
PP zamierza otworzyć się na młodych klientów, dlatego chce budować swój wizerunek m.in. w mediach społecznościowych. Pomóc w tym może Mobile Institute – warszawski startup specjalizujący się w komunikacji, podnoszeniu poziomu jakości relacji z klientem, angażowaniu go i budowaniu lojalności, a także kielecka Helpful Company. Firma, która wygrała jeden z programistycznych konkursów Google'a, dzięki tzw. chatbotom (automaty komunikujące się online z ludźmi) usprawnia komunikację firma–klient.