Wsparcie komunikacji z rynkiem na wagę złota

Joanna Drabent swoją karierę zawodową zaczynała od stażu za 400 zł miesięcznie. Potem prowadziła m.in. własną agencję PR. Dziś jej startup Provly przyciąga inwestorów, którzy wsparli go milionami złotych.

Aktualizacja: 26.11.2017 13:50 Publikacja: 26.11.2017 13:25

Joanna Drabent postanowiła odświeżyć branżę PR

Joanna Drabent postanowiła odświeżyć branżę PR

Foto: materiały prasowe

Pierwsze 230 tys. zł, które zdobył startup Prowly z funduszu zarządzanego przez IQ Partners starczyło na dwa lata działalności. Pieniądze poszły głównie na rozwój firmy oraz pozyskanie klientów.

Pierwszy milion

Prowly to platforma skierowana do ludzi zajmujących się szeroko pojętym PR-em. Pozwala kontrolować każdy etap komunikacji z rynkiem. Gdyby ją porównać do istniejących już w biznesie narzędzi, można by nazwać ją CRM public relations. Celem Prowly jest poprawa organizacja pracy osób i agencji PR. Składa się z kilku modułów, ma zastąpić tradycyjnego Excela i Worda. Umożliwia m.in. zarządzanie bazami kontaktów, tworzenie estetycznych materiałów prasowych i ich dystrybucję oraz zarządzanie biurami prasowymi online firm czy klientów agencji PR.

W ubiegłym roku Prowly dostało kolejny zastrzyk gotówki. Tym razem suma była kilka razy większa – 4,5 mln zł. Wsparcie finansowe pozwoliło jeszcze lepiej przygotować produkt i wyruszyć za granicę. Obecnie, po czterech latach działalności, aż 30 proc. klientów firmy pochodzi zza granicy.

Pierwszym poważnym klientem Prowly był polski oddział Spotify. Dziś obok muzycznego giganta stratup współpracuje także z Vimeo, Allegro, Ikeą czy rosyjskim Viberem. Obecnie, jak zachwala Joanna Drabent CEO & Co-founder Prowly, z platformy korzysta już ponad 200 różnych marek.

Szerokie horyzonty

Od kilku lat poczynania Prowly śledzą wszystkie branżowe media. Sukces goni sukces, inwestorzy nie szczędzą środków finansowych, a inicjatorzy projektu wciąż wprowadzają ulepszenia. Innowacyjny pomysł nie powstał, jak mogłoby się zdawać, podczas burzy mózgów młodych naukowców, a z osobistej potrzeby. Kilka lat temu Joanna, z blisko 10-letniej doświadczeniem w branży, prowadziła własną agencję PR. – W każdym przedsiębiorstwie poszczególne segmenty biznesu mają dedykowane narzędzia. Wyjątkiem był PR – opowiada Joanna.

Jako właścicielka agencji współpracowała głównie z funduszami inwestycyjnymi i startupami, siłą rzeczy obserwowała, jak pracują i rozwijają się podobne biznesy. Choć Joanna bardziej niż na brak klientów narzekała na brak czasu, czegoś zaczynało jej brakować. – Zrozumiałam, że biznes agencyjny nie jest perspektywiczny. Opiera się głownie na ludziach, jest bardzo rozdrobniony – opowiada Drabent, która zamiast rozłożyć ręce postanowiła coś zmienić. – Chciałam odświeżyć, a raczej uzdrowić branżę – uśmiecha się.

Trzy w jednym

Prowly, jak tłumaczy Joanna, jest połączeniem trzech elementów – potrzeby własnej, praktycznej znajomości rynku i specyfiki pracy PR. W rzeczywistości jednak sukces polskiego startupu ma więcej składowych, dodać należy przede wszystkim zapał samej Joanny, która jak twierdzi zawsze była pracowita. Już na studiach wakacje spędziła na Cyprze, gdzie... fugowała płytki, później było łatwiej – korepetycje z angielskiego i przeróżne staże – w tym najważniejszy – podczas festiwalu filmowego. W festiwalowym biurze prasowym została na rok i właśnie z branżą filmową wiązała swoje plany na przyszłość. Życie jednak zweryfikowało jej założenia, z filmu trafiła do agencji PR, a później założyła własną.

Przez pierwsze miesiące Joanna Drabent łączyła budowanie startupu z prowadzeniem agencji. Po kilku miesiącach okazało się jednak, że to niemożliwe i bez żalu wybrała Prowly. Łatwo nie było. – Takie organizacje, jak nasza, na początku działają – można powiedzieć – chaotycznie. Ja miałam zerowe doświadczenie z tego typu biznesem, bo startup, w przeciwieństwie do tradycyjnych firm, rozwija się przede wszystkim przez inicjatywy oddolne, każda osoba w firmie ma wpływ na to, jak ona będzie finalnie wyglądała – tłumaczy pomysłodawczyni.

Jak w przyszłości będzie wyglądało Prowly? – Chcemy nadal utrzymać takie tempu wzrostu sprzedaży (min. 10 proc. miesięcznie), obecnie poszukujemy rynku zagranicznego, który pozwoli nam rozwinąć skrzydła – zapowiada Drabent. ©?

Startupy zmieniają świat

Sukces startupu jest składową kilku czynników, m.in. innowacyjności, wsparcia prawnego i zasobów ludzkich, czyli pracowników. Fundusze inwestycyjne i wielkie koncerny chętnie wyciągają pomocną dłoń do dopiero powstających firm. Dzięki wiedzy tych pierwszych, drudzy mają szansę stać się poważnym i potężnym partnerem biznesowym. Pomysłodawcy startupów najchętniej działają w obszarze nowych technologii, a te z natury są globalne. Jeśli dana inicjatywa okaże się innowacyjna na rynku lokalnym, ma szansę na ekspansję światową. Fundacja Startup Poland opracowała cykliczny raport „Polskie startupy 2017", według którego aż 76 proc. startupów działa w modelu B2B, czyli sprzedaje technologie i usługi innym firmom.

Współczesna komunikacja znacznie zmieniła swoje oblicze. Obecnie istnieje wiele kanałów, którymi marki mogą komunikować się ze swoimi odbiorcami – YouTube, Facebook, Instagram czy Twitter. Dziś tradycyjne działania Public Relations w klasycznym to jedynie ułamek wszystkich potrzeb i wymagań komunikacyjnych firm. Klasyczny PR odchodzi do lamusa. Skuteczne działania nie mogą ograniczać się jedynie do zorganizowania konferencji prasowej i masowego wysyłania informacji prasowych. Potrzeby komunikacyjne zmieniają się razem z postępem i zmianami technologicznymi. ?

Pierwsze 230 tys. zł, które zdobył startup Prowly z funduszu zarządzanego przez IQ Partners starczyło na dwa lata działalności. Pieniądze poszły głównie na rozwój firmy oraz pozyskanie klientów.

Pierwszy milion

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje