Reklama

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie jak szalony

Na świecie jeździ ponad 3 mln aut z doładowaniem elektrycznym, 54 proc. więcej niż w 2016 r. – głosi raport Międzynarodowej Agencji Energii (MAE).

Publikacja: 31.05.2018 21:00

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie jak szalony

Foto: Bloomberg

Największym rynkiem e-aut są Chiny, gdzie w 2017 r. było 580 tys. samochodów hybrydowych i „czysto" elektrycznych (+72 proc. r./r.). Drugie są USA (280 tys.). Gorzej jest w Europie: najwięcej e-aut sprzedano we Francji, ale tylko 21,7 tys., w Niemczech 11,3 tys., a w Holandii 3,7 tys.

W Polsce kupiliśmy w ub.r. zaledwie 1068 aut elektrycznych, mniej niż Duńczycy (1,2 tys.). Tyle że sprzedaż u nas co roku się praktycznie podwaja (kupuje głównie biznes). W I kwartale sięgnęła 340 sztuk (+114 proc. r./r.).

Udział w sprzedaży aut z e-napędem jest najwyższy w Norwegii (39 proc.), choć w sąsiedniej Szwecji 12 proc. W Polsce to ledwo 2 promile (15. miejsce w UE), lepiej jest z hybrydami (2,7 proc., co daje siódme miejsce w UE).

MAE zwraca uwagę, że elektromobilność to nie tylko auta osobowe, ale i transport miejski. Pod koniec ub.r. na świecie jeździło 370 tys. autobusów z e-napędem, 25 tys. więcej niż rok wcześniej. Do tego dochodzi 250 tys. elektrycznych jednośladów, z czego 99 proc. wozi pasażerów w Chinach.

MAE zwraca uwagę, że elektryfikacja transportu miejskiego ruszyła wreszcie także w Europie i Indiach.

Reklama
Reklama

„Pozytywne jest to, że wreszcie zaczęła powstawać infrastruktura dla e-mobilności. Dzisiaj w domach prywatnych, biurowcach, na parkingach w centrach handlowych i stacjach paliw jest ponad 3 mln ładowarek do e-aut. Z czego jedna czwarta umożliwia szybkie ładowanie, co jest ważne, jeśli chcemy doprowadzić do tego, że autami elektrycznymi będzie można jeździć na długi dystans" – piszą analitycy MAE. U nas ładowarek jest... 552.

Agencja za skuteczne formy wspierania elektromobilności uznaje zakupy flot przez państwo, zachęty obniżające koszt nabycia e-auta oraz regulacje zaostrzające normy emisji. Szczególnie rekomenduje zakaz wjazdu do miast aut zatruwających środowisko, dzięki czemu w 2030 r. na świecie ma być 220 mln pojazdów z e-napędem. Bez zaostrzenia norm będzie ich 125 mln. ©?

—Danuta Walewska

Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Reklama
Reklama