Zachodni producenci uciekają z autosalonu w Moskwie

Choć Międzynarodowy Moskiewski Autosalon otwarty zostanie 31 sierpnia, już dziś wiadomo, że Niemcy i Japończycy się wycofali. To „zasługa” sankcji USA.

Aktualizacja: 26.08.2018 22:20 Publikacja: 26.08.2018 17:01

Zachodni producenci uciekają z autosalonu w Moskwie

Foto: AdobeStock

W tym roku Rosjanie nie zobaczą najnowszych modeli „wielkiej niemieckiej trójki". Mercedes, Audi i BMW, które były twarzą Międzynarodowego Moskiewskiego Autosalonu w 2016 r, w tym roku się tam nie pojawią. Z udziały wycofały się także lubiane i popularne w Rosji japońskie koncerny - Toyot, Mitsubishi i Nissan, podała agencja Prime.

- Przyczyn jest tutaj kilka. Po pierwsze - trend, by zmieniać oblicze autosalonów. Organizatorzy szukają nowych sposobów pokazania produkcji i nowych kanałów komunikacji - komentuje odmowę udziału niemieckich producentów w moskiewskim salonie dyrektor salonu Piotr Tutaraszwili. Tłumaczy on, że Niemcy mają wątpliwości, co do skuteczności klasycznych salonów otwartych dla publiczności. Dyrektor przyznał jednak, że istnieją inne przyczyny tegorocznej absencji.

- Nie można wykluczyć negatywnej zewnętrznej koniunktury, którą tworzy polityka sankcji (USA-red). To też częściowo gra rolę. Autosalon to wielkie przedsięwzięcie medialne i uśmiechające się tutaj zachodnie firmy mogą zostać źle przyjęte - dodaje.

Tutaraszwili wskazuje też na czwartą przyczynę - ekonomiczną. To co producenci płacą organizatorom to ok. 10 proc. kosztów ich udziału. To są ogromne budżety - budowa ekspozycji, zatrudnienie personelu, jedzenie, samochody, które trzeba przywieźć. Firmy coraz bardziej wątpią, że to się opłaca.

Pytani o powody nieobecności sami producenci, unikają jednoznacznych deklaracji. Nissan wyjaśnia, że skupia się na nowej strategii marketingowej; Mitsubishi mówi o nowej formie komunikacji z rynkiem. Niemcy nie komentują swojej nieobecności w ogóle. I nie muszą. Rynek amerykański jest dla nich zbyt cenny by stracić go przez Rosję.

Salon będzie otwarty dla publiczności 31 sierpnia. Natomiast 28 i 29 sierpnia odwiedzą go przedsiębiorcy i dziennikarze. Obejrzą nowe propozycje rosyjskiego AwtoWAZ oraz jego francuskiego współwłaściciela - Renault. Będą marki azjatyckie Kia, Hyundai, Geely, GAC, Haval, Lifan, JAC oraz Volkswagen.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji