Większość wydatków dotyczy inwestycji drogowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w 2010 r. ogłosi przetargi na 606 km tras, z czego 368 km ma zapewnione współfinansowanie w unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Wartość umów podpisanych z wykonawcami ma sięgnąć prawie 19 mld zł.

- Mamy też jednak nadzieję, że ruszą projekty kolejowe - powiedziała Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury. Ubiegły rok pod tym względem nie należał do najlepszych. W ramach programu Infrastruktura i Środowisko PKP Polskie Linie Kolejowe nie wykorzystały ani złotówki, choć mają do dyspozycji prawie 5 mld euro. - Przez ostatni rok ciężko pracowaliśmy nad usunięciem wszystkich barier - dodała wiceminister.

Na ten rok planuje się podpisanie umów z wykonawcami o wartości ok. 900 mln zł. Jedna z kluczowych inwestycji to połączenie kolejowe Warszawy i lotniska na Okęciu. Prezes PKP PLK SA Zbigniew Szafrański zapewniał, że program Infrastruktura i Środowisko stanie się od 2010 r. głównym źródłem finansowania inwestycji kolejowych, a w samym 2010 r. na roboty budowlane zostanie ogłoszonych 45 przetargów (w 2009 r. było ich 9). Ministerstwo Infrastruktury spodziewa się także przyspieszenia w wydatkach na projekty lotniskowe (głównie w części dotyczącej modernizacji pasów startowych), morskie czy transportu miejskiego (np. II linia warszawskiego metra).

W 2009 r. wydatki na projekty transportowe z programu Infrastruktura i Środowisko sięgnęły 4,1 mld zł, z czego 3,15 mld zł Bruksela już nam zrefundowała. Wartość podpisanych umów wyniosła 16 mld zł, a na koniec 2010 r. ma wzrosnąć do 47 mld zł.