Nauczyć naukę języka biznesu

Specjalnie dla „Rzeczpospolitej”: dr Michał Kalita, Politechnika Warszawska

Publikacja: 05.03.2010 03:07

dr Michał Kalita, Politechnika Warszawska

dr Michał Kalita, Politechnika Warszawska

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

[b]Rz: Zajmujący się innowacjami naukowcy skarżą się „Rz” na wzajemne niezrozumienie środowisk akademickich i biznesowych. Jak z sektorem komercyjnym dogaduje się najbardziej innowacyjny naukowiec Mazowsza?[/b]

[b]Michał Kalita:[/b] Luka między środowiskiem akademickim a biznesem jest w dużej mierze zależna od jakości pomysłu, na jaki wpadnie naukowiec. Jeśli idea jest naprawdę dobra i potrzebna, jej skomercjalizowanie nie powinno być trudne. Niezmiernie ważna, być może nawet istotniejsza od wynalazku, jest kwestia języka, jakim posługują się naukowcy. Chcąc być skutecznym, trzeba nauczyć się rozmawiać z biznesem.

[b]Co to znaczy?[/b]

Podam przykład. Zajmuję się elektrochemią, napisałem doktorat o modyfikacjach elektrolitu stosowanego w bateriach litowych, używanych w większości urządzeń przenośnych. Jeśli będę chciał porozmawiać z kolegą naukowcem o tych sprawach, będę przedstawiał zagadnienia w zupełnie inny sposób, niż w czasie np. rozmowy z inwestorem, któremu trzeba pokazać korzyści płynące z innowacji.

[b]Czy uczelnie wyższe, system edukacyjny, uczą takich umiejętności? [/b]

Są one raczej kwestią indywidualnych cech naukowca – jego obrotności i chęci uczenia się. Umiejętność zaprezentowania swojej oferty biznesowi jest już niezbędną cechą skutecznego innowatora.

[b]Zajmuje się pan elektrochemią, między innymi miniaturyzacją baterii, które zasilają przedmioty codziennego użytku. Czy baterie będą jeszcze mniejsze i bardziej wydajne?[/b]

Myślę, że zbliżamy się do granicy miniaturyzacji. Popatrzmy na telefony komórkowe. Kiedyś, w aparatach Centertelu, bateria ważyła ponad 2 kilogramy, była większa od samych telefonów. Dziś jest to niewielka, bardzo lekka płytka. Myślę, że rozwój baterii skupi się bardziej na ich niezawodności i trwałości, co będzie miało duże znaczenie dla urządzeń takich jak rozrusznik serca.

[b]Rz: Zajmujący się innowacjami naukowcy skarżą się „Rz” na wzajemne niezrozumienie środowisk akademickich i biznesowych. Jak z sektorem komercyjnym dogaduje się najbardziej innowacyjny naukowiec Mazowsza?[/b]

[b]Michał Kalita:[/b] Luka między środowiskiem akademickim a biznesem jest w dużej mierze zależna od jakości pomysłu, na jaki wpadnie naukowiec. Jeśli idea jest naprawdę dobra i potrzebna, jej skomercjalizowanie nie powinno być trudne. Niezmiernie ważna, być może nawet istotniejsza od wynalazku, jest kwestia języka, jakim posługują się naukowcy. Chcąc być skutecznym, trzeba nauczyć się rozmawiać z biznesem.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca