Polski rynek sprzedaży nowych samochodów się konsoliduje. W ubiegłym roku udział sprzedaży 50 największych firm dilerskich w całym rynku wyniósł 34,08 proc. w porównaniu z 31,43 proc. rok wcześniej.
– To największy skok wskaźnika konsolidacji w Europie. Jeszcze na żadnym europejskim rynku nie wzrósł on tak mocno w ciągu zaledwie jednego roku – twierdzi Marek Konieczny, partner zarządzający firmy DCG Dealer Consulting, która razem z instytutem motoryzacyjnym Samar publikuje dziś listę największych polskich dilerów TOP 50.
Rosnący udział w rynku największych dystrybutorów to z jednej strony efekt reeksportu (wywołanego dopłatami złomowymi), w którym największe firmy dilerskie miały szczególnie duży udział. Z drugiej – otwierania przez nie kolejnych salonów i pozyskiwania do współpracy nowych marek.
Według DCG zmalała rola salonów producenckich. Porównując dane z ubiegłego roku i wcześniejszego, wyraźnie widać, że coraz większego znaczenia nabierają salony wielomarkowe.
Lista TOP 50 pokazuje, że ubiegły rok był szczególnie udany dla marek koreańskich. Spośród 11 nowych firm, które znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce, aż pięć sprzedaje auta Kia lub Hyundai. Podobnie jak ubiegły, rok 2009 był także dobrym rokiem dla dilerów Skody, Volkswagena, Forda i Fiata.