Platforma przedsiębiorców

Czy pracodawcy mogą mówić jednym głosem? 3 tysiące właścicieli firm spotka się dzisiaj na swoim I Kongresie. Będą próbowali wymyślić formułę współpracy

Publikacja: 17.01.2008 01:06

Henryka Bochniarz, szef PKPP Lewiatan

Henryka Bochniarz, szef PKPP Lewiatan

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Część organizacji przedsiębiorców chce stworzyć platformę współpracy. Nie ma być to jedna organizacja ani jeden samorząd gospodarczy, tylko rodzaj wspólnej reprezentacji tych, które już istnieją. Decyzja ma zapaść na dzisiejszym I Kongresie Pracodawców.

– Chcemy zacząć opracowywać procedury dla takiej reprezentacji biznesu – mówi Zbigniew Jakubas z Polskiej Rady Biznesu, do której należy 11 największych organizacji. Przyznaje, że sposób współpracy, jaki został wymyślony na początku lat 90., czyli powołanie właśnie Polskiej Rady Biznesu, się nie sprawdził.

Rada rzadko występowała oficjalnie w sprawach ważkich dla przedsiębiorczości, bo rzadko udawało się osiągnąć jednomyślność decyzji, a tego wymaga jej statut. Z czasem PRB stała się organizacją towarzyską.Nie wiadomo jeszcze, jak skonstruowana będzie nowa platforma. Henryka Bochniarz, szefowa PKPP Lewiatan, zwraca uwagę, że należy wymyślić system wyboru władz oraz postawić określone wymagania organizacjom, które zechcą do niej należeć. – Także one muszą mieć władze wybierane w sposób demokratyczny oraz prowadzić przejrzystą politykę finansową – tłumaczy. Według szefowej Lewiatana powinny na przykład upubliczniać swoje plany finansowe i zagwarantować, że będą składać się na platformę.

W kraju zarejestrowano kilkadziesiąt organizacji pracodawców. Większość jest rozdrobniona i prowadzi konkurencyjną wobec siebie działalność. Często, przyznają to sami szefowie, największe, ogólnopolskie organizacje są “rozprowadzane” przez opcje polityczne i kolejne rządy. Poza tym część osób należy do kilku organizacji równocześnie.

Andrzej Malinowski, szef Konfederacji Pracodawców Polskich, przyznaje, że przedsiębiorców zrzeszonych w organizacjach mogłoby być znacznie więcej, ale wciąż nie są oni przekonani, iż organizacje mogą wywierać rzeczywisty wpływ na politykę społeczno-gospodarczą.

Dlatego zdaniem Malinowskiego tak ważne jest zorganizowanie kongresu i próba powołania jednej dobrowolnej reprezentacji: – Chcemy być postrzegani jako ważna część społeczeństwa, duża siła. Do tej pory każda organizacja działała sama i nie zawsze ekipa rządząca liczyła się z naszymi opiniami. Mamy nadzieję, że wspólny głos będzie lepiej słyszalny. Kongres ma przyjąć dwa dokumenty: “Postulaty do parlamentu, rządu i opinii publicznej” oraz deklarację “Państwo przyjazne pracodawcom”. – Przedstawiamy spójną koncepcję rozwoju gospodarczego i społecznego – zapewnia Henryka Bochniarz.

o kongresie latem zeszłego roku. – Chcieliśmy spróbować dotrzeć z opiniami do władz, które się z nami nie liczyły. Nie przypuszczaliśmy, że jesienią w wyborach parlamentarnych wygra opcja polityczna bardziej przyjazna przedsiębiorczości – mówi szefowa Lewiatana.Spotkanie firmuje sześć organizacji: PKPP Lewiatan, KPP, PRB, Związek Rzemiosła Polskiego, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce oraz Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa.

Nie ma wśród nich BCC.

– Uważamy, że kongres powinien odbyć się później, gdy będzie wiadomo, jaką politykę gospodarczą prowadzi rząd Donalda Tuska – tłumaczy Arkadiusz Protas, wiceprezes BCC.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.fandrejewska@rp.pl

Część organizacji przedsiębiorców chce stworzyć platformę współpracy. Nie ma być to jedna organizacja ani jeden samorząd gospodarczy, tylko rodzaj wspólnej reprezentacji tych, które już istnieją. Decyzja ma zapaść na dzisiejszym I Kongresie Pracodawców.

– Chcemy zacząć opracowywać procedury dla takiej reprezentacji biznesu – mówi Zbigniew Jakubas z Polskiej Rady Biznesu, do której należy 11 największych organizacji. Przyznaje, że sposób współpracy, jaki został wymyślony na początku lat 90., czyli powołanie właśnie Polskiej Rady Biznesu, się nie sprawdził.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?