Bakalland chce zarobić na oliwie

Stawką jest rynek wart 150 mln zł. Firma będzie musiała przełamać monopol marek z Włoch i Hiszpanii

Publikacja: 03.06.2008 06:37

Bakalland chce zarobić na oliwie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Weszliśmy na polski rynek oliwy, ponieważ chcemy powtórzyć sukces, który osiągnęły oliwki pod naszą marką – mówi Marian Owerko, prezes giełdowego Bakallandu, lidera polskiego rynku bakalii. W ciągu dwóch i pół roku spółka stała się największym dystrybutorem oliwek w Polsce.

Oliwa Bakalland początkowo będzie dostępna w sklepach Kaufland, Selgros, Eurocash i Alma. Firma rozmawia już jednak z kolejnymi sieciami.

Nowy produkt Bakallandu będzie musiał się zmierzyć z oliwą z Włoch i Hiszpanii, której dystrybutorzy opanowali już rynek. – W tym roku wartość sprzedaży oferowanej przez nas marki Monini powinna się zwiększyć o 30 proc. – mówi Mirosław Gruszka, prezes Index Food Distribution. Produkt ten jest liderem polskiego rynku oliwy extra virgin.

Konkurencji z Bakallandem nie obawia się firma CMC, która sprzedaje w Polsce hiszpańską oliwę, m.in. marki Carmen. – Bakalland ma silną pozycję na rynku bakalii. Nie musi się to przełożyć się na sukces na trudnym rynku oliwy – uważa Ireneusz Potempa z firmy CMC.

Tuż po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. na naszym rynku pojawiło się ok. 30 importerów oliwy. Do dziś przetrwało ich tylko kilku. CMC liczy na to, że w 2008 r. sprzedaż marek oliwy, które firma wprowadziła na polski rynek do ubiegłego roku, zwiększy się o 80 proc. Dodatkowy wzrost sprzedaży powinny zapewnić firmie także produkty nowej marki La Espaniol. W najbliższych dniach CMC rozpocznie dostawy oliwy pod marką własną sieci Carrefour. Oliwę z własnym logo ma już Tesco.

Instytut Nielsen policzył, że od kwietnia 2007 r. do marca 2008 r. wydaliśmy na olej z oliwek ok. 102,6 mln zł. Rok wcześniej blisko 92 mln zł. Euromonitor szacuje natomiast, że w 2008 r. wartość rynku oliwy zwiększy się do ok. 151 mln złotych.

Rosnąca popularność oliwy nie martwi producentów oleju rzepakowego. Jej udział w całym polskim rynku olejów wynosi ok. 3 proc., natomiast oleju rzepakowego 80 proc. – W ciągu najbliższych kilku lat oliwa może zyskać najwyżej 2 pkt. proc. rynku – uważa Lech Kempczyński, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju. Pomimo rynkowej przewagi tradycyjnego oleju jego producenci planują kampanię promocyjną.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej