W tym roku nie pozostanie już wiele czasu na intensywną sprzedaż‚ więc do grudnia spodziewamy się pozyskać kilka tysięcy klientów – mówi „Rz” Mirosław Godlewski‚ prezes zarządu Netii. – W ciągu 12 miesięcy natomiast powinniśmy osiągnąć liczbę kilkudziesięciu tysięcy.W przyszłym roku spodziewa się kilkunastu milionów złotych przychodów z nowych usług.

Operator nie ma własnej sieci komórkowej‚ ale będzie korzystać z infrastruktury P4 i Polkomtelu na zasadzie tzw. wirtualnego operatora. Do niedawna Netia była udziałowcem P4. Obie spółki mają wspólnego inwestora‚ którym jest islandzki fundusz Novator. Netia więc nie zamierza zanadto wchodzić w paradę P4‚ operatorowi sieci Play. Nie rusza na rynek masowy‚ skoncentruje się na usługach dla biznesu. – Interesuje nas przede wszystkim segment średnich firm‚ ale będziemy mieli również ofertę dla małych. Tylko w tym zakresie będziemy konkurować z P4 – podkreśla Mirosław Godlewski.

Netia świadczy dziś usługi telefoniczne i dostępu do Internetu około 80 tys. firm i do nich przede wszystkim skieruje ofertę telefonii komórkowej. Średnie przedsiębiorstwa są dla operatorów szczególnie atrakcyjne‚ bo wpływy od nich rosną najszybciej w całym segmencie biznes. Wielkie koncerny płacą więcej (w przeliczeniu na jeden podmiot gospodarczy)‚ ale konkurencja o nie jest mordercza. Stawki za połączenia między firmowymi numerami spadają nawet do 1 grosza za minutę. Operatorzy rekompensują klientom kary za zerwanie umów‚ byleby podebrać ich konkurencji. Netia‚ która właściwie odsprzedaje usługi w sieci P4 i Polkomtelu‚ nie może sobie pozwolić na tak ostrą rywalizację cenową‚ skoro do cen detalicznych musi jeszcze doliczyć opłaty dla partnerów.– Nasza kalkulacja nie opiera się wyłącznie na kosztach i cenach usług komórkowych. Szacujemy‚ jakie przychody przyniesie nam komplet usług telekomunikacyjnych u jednego klienta. Poza tym im więcej usług sprzedamy jednemu klientowi‚ tym mniej chętnie będzie odchodził do konkurencji – mówi Mirosław Godlewski.

Na polskim rynku jest już kilku wirtualnych operatorów‚ ale żadnym z nich nie jest jeszcze typowy telekom. Od pół roku o sprzedaży usług mobilnych swoim klientom telefonii i Internetu mówi giełdowe MNI‚ ale na razie idzie mu to opornie. Dzwonią już telefony warszawskiej sieci kablowej Aster‚ choć usługi nie są jeszcze sprzedawane. Netia będzie jednym z pierwszych podmiotów tego typu na komórkowym rynku.