Zielone światło dla inwestycji w Bielsku-Białej

Za 100 mln zł Avio uruchomi produkcję elementu silnika opracowanego przez polskich inżynierów

Publikacja: 13.10.2008 02:33

Wkrótce w Bielsku-Białej ruszy linia wytwarzająca fragment turbiny do silnika GEnx 2B, który będzie stosowany m.in. w jumbo jetach.

Nową jednostkę zaprojektowali konstruktorzy z Bielska we współpracy z inżynierami General Electric. – Były ostre testy i ekspresowe wdrażanie turbinowego modułu – mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Ta firma, zatrudniająca 350 inżynierów i techników, produkuje elementy turbinowych silników dla grupy Avio – światowego potentata w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i jednego z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane. Ten koncern ma w Europie także sieć zakładów remontujących myśliwce F-16.

Polski oddział Avio zaczynał od niewielkiej szlifierni turbinowych łopatek i 150-osobowej załogi w bielskiej fabryce. Wartość dotychczasowych inwestycji Avio w Polsce wyniosła 100 mln zł, ale ta kwota nie oddaje całego zaangażowania Włochów w lotnicze przedsięwzięcia w naszym kraju.

Avio Polska i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 z Zielonki (remontują silniki samolotów bojowych) utworzyły w tym roku konsorcjum: Polską Grupę Silnikową Polonia Aero, która przygotowuje się właśnie do przejęcia remontów silników nowych samolotów transportowych Casa. Do tej pory były one naprawiane u hiszpańskiego producenta EADS Casa. W przyszłości w grę wchodziłoby serwisowanie silników Pratt & Whitney 120 w maszynach ATR użytkowanych także przez LOT.

Najnowsze technologie precyzyjnego szlifowania zębatek stosowanych w przekładniach lotniczych trafiły dzięki Avio do PZL Kalisz. Zaczęło się od inwestycji offsetowej za 10 mln euro. – PZL Kalisz ma już certyfikaty Avio na produkcję elementów przekładni i zakład spodziewa się kolejnych zamówień – mówi Krystowski.

Obowiązek offsetu objął Avio po wygraniu przetargu na dostawę turbinowego napędu do najnowszego okrętu – korwety „Gawron” budowanej właśnie w Gdyni.

Wkrótce w Bielsku-Białej ruszy linia wytwarzająca fragment turbiny do silnika GEnx 2B, który będzie stosowany m.in. w jumbo jetach.

Nową jednostkę zaprojektowali konstruktorzy z Bielska we współpracy z inżynierami General Electric. – Były ostre testy i ekspresowe wdrażanie turbinowego modułu – mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?