Wkrótce w Bielsku-Białej ruszy linia wytwarzająca fragment turbiny do silnika GEnx 2B, który będzie stosowany m.in. w jumbo jetach.
Nową jednostkę zaprojektowali konstruktorzy z Bielska we współpracy z inżynierami General Electric. – Były ostre testy i ekspresowe wdrażanie turbinowego modułu – mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.
Ta firma, zatrudniająca 350 inżynierów i techników, produkuje elementy turbinowych silników dla grupy Avio – światowego potentata w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i jednego z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane. Ten koncern ma w Europie także sieć zakładów remontujących myśliwce F-16.
Polski oddział Avio zaczynał od niewielkiej szlifierni turbinowych łopatek i 150-osobowej załogi w bielskiej fabryce. Wartość dotychczasowych inwestycji Avio w Polsce wyniosła 100 mln zł, ale ta kwota nie oddaje całego zaangażowania Włochów w lotnicze przedsięwzięcia w naszym kraju.
Avio Polska i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 z Zielonki (remontują silniki samolotów bojowych) utworzyły w tym roku konsorcjum: Polską Grupę Silnikową Polonia Aero, która przygotowuje się właśnie do przejęcia remontów silników nowych samolotów transportowych Casa. Do tej pory były one naprawiane u hiszpańskiego producenta EADS Casa. W przyszłości w grę wchodziłoby serwisowanie silników Pratt & Whitney 120 w maszynach ATR użytkowanych także przez LOT.