Miliony na noworoczne toasty

Polacy nie ograniczą w tym roku zakupów win musujących i szampanów. Ich sprzedaż zbliży się do 31 mln litrów, co da nam 11. miejsce na świecie – szacuje Euromonitor International

Publikacja: 30.12.2008 02:47

Miliony na noworoczne toasty

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Najwięcej win musujących i szampanów kupią w 2008 r. Niemcy: ok. 311 mln l. W ścisłej czołówce znajdą się także Rosja z 289,4 mln l oraz Francja z 286,7 mln l.

Drugą dziesiątkę krajów, w których sprzedaż win musujących i szampanów jest największa, otwiera Polska. Firma badawcza Euromonitor szacuje, że kupimy 30,8 mln l tych alkoholi, o 300 tys. l więcej niż w 2007 r. Wydamy na nie 85,6 mln euro (przy obecnym kursie złotego to prawie 360 mln zł). Oznacza to wydatki ponad 2 proc. wyższe niż przed rokiem.Zwiększenia wartości łącznych wydatków nie spodziewa się Robert Ogór, prezes giełdowej Ambry, lidera polskiego rynku win musujących. – Liczba zakupionych przez Polaków win musujących i szampanów nie powinna być w tym roku niższa niż w 2007 r. Istnieje jednak ryzyko, że ze względu na ogólne pogorszenie koniunktury konsumenci wybiorą tańsze produkty – uważa szef Ambry.

Niską ceną kierują się przede wszystkim ci, którzy nie zwracają uwagi na marki i wina musujące kupują w sieciach handlowych lub sklepach spożywczych. Inaczej zachowują się koneserzy, którzy zakupy robią w sklepach specjalistycznych.

– Obserwujemy rosnącą popularność win musujących z tzw. średniej półki cenowej, czyli takich, które kosztują od 30 do 60 zł za butelkę – mówi Marcin Pabich, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce Grad Cru, do której należy sieć 25 sklepów winiarskich. W tym roku jej łączne obroty powinny się zwiększyć o niemal 40 proc.

Już przed świętami wyższa o ok. 50 proc. od ubiegłorocznej była sprzedaż win musujących i szampanów w sklepach należących do krakowskiej firmy Sobiesław Zasada Import Win. Oferuje ona m.in. hiszpańskie wina musujące cava.

W Polsce, w przeciwieństwie do naszych sąsiadów, sprzedaż win musujących charakteryzuje się dużą sezonowością. Na okres świąteczno-noworoczny przypada ok. 40 proc. rocznych obrotów producentów i dystrybutorów tego alkoholu.

– Szczyt gorączki zakupowej zaczyna się tuż po świętach Bożego Narodzenia i trwa do sylwestra – wyjaśnia Robert Ogór. Chcąc wykorzystać ten okres, producenci i dystrybutorzy właśnie wtedy najintensywniej promują swoje produkty i wprowadzają nowości.

[b]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/b]

Najwięcej win musujących i szampanów kupią w 2008 r. Niemcy: ok. 311 mln l. W ścisłej czołówce znajdą się także Rosja z 289,4 mln l oraz Francja z 286,7 mln l.

Drugą dziesiątkę krajów, w których sprzedaż win musujących i szampanów jest największa, otwiera Polska. Firma badawcza Euromonitor szacuje, że kupimy 30,8 mln l tych alkoholi, o 300 tys. l więcej niż w 2007 r. Wydamy na nie 85,6 mln euro (przy obecnym kursie złotego to prawie 360 mln zł). Oznacza to wydatki ponad 2 proc. wyższe niż przed rokiem.Zwiększenia wartości łącznych wydatków nie spodziewa się Robert Ogór, prezes giełdowej Ambry, lidera polskiego rynku win musujących. – Liczba zakupionych przez Polaków win musujących i szampanów nie powinna być w tym roku niższa niż w 2007 r. Istnieje jednak ryzyko, że ze względu na ogólne pogorszenie koniunktury konsumenci wybiorą tańsze produkty – uważa szef Ambry.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca