Hybrydowym autobusem do pracy

Moda na ekologię w miastach. Polskie metropolie chcą rozwijać ekologiczny transport, wymieniać oświetlenie i modernizować ogrzewanie, by zmniejszyć emisję CO2

Publikacja: 10.01.2009 03:46

Model hybrydowej Toyoty Prius na konferencji w San Jose w Kalifornii

Model hybrydowej Toyoty Prius na konferencji w San Jose w Kalifornii

Foto: AFP

Wymiana oświetlenia ulicznego na energooszczędne może zmniejszyć w Warszawie rachunki za energię o 10 mln zł. To samo dotyczy termomodernizacji. – Tylko budynki oświatowe pochłaniają ok. 90 mln złotych opłat za energię. Po termomodernizacji efekt finansowy może przekroczyć 20 mln zł oszczędności – ocenia Leszek Drogosz, zastępca dyrektora z biura infrastruktury UM Warszawy.

Warszawa przymierza się do podpisania tzw. porozumienia burmistrzów, inicjatywy Komisji Europejskiej, do której przyłączyło się już ponad 100 miast Unii. Sygnatariusze porozumienia zobowiązują się m.in. do redukcji emisji CO2 o co najmniej 20 proc. do roku 2020. Polska stolica do końca roku ma opracować plan, jak zamierza to osiągnąć.

Warszawa planuje wprowadzenie w transporcie miejskim do 2020 r. pojazdów korzystających z paliw alternatywnych. Miasto ma także ambitne plany dla transportu szynowego – chce zakupić 180 składów tramwajowych. – To inwestycja rzędu 400 mln euro, która będzie realizowana przez najbliższe pięć – osiem lat – dodaje dyrektor Drogosz.

Stolica nie jest pierwszym miastem, które rozpoczęło działania dla ograniczania emisji dwutlenku węgla. MZK Słupsk już trzy lata temu zainwestował w autobusy napędzane etanolem (E95), flota składa się z ośmiu pojazdów, a spółka planuje zakup kolejnych. Na ekologiczny transport stawia także stolica Wielkopolski, która jako pierwsza w kraju kupiła autobus hybrydowy i planuje rozbudowę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. – Zainteresowanie autobusami hybrydowymi rośnie. Do tej pory mieliśmy głównie klientów w Niemczech, Szwajcarii i Francji, ale liczymy też na nowe kontrakty w kraju – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik producenta autobusów Solaris.

Spółka sprzedała w Europie 11 autobusów hybrydowych, które są o prawie 50 proc. droższe od tradycyjnych, ale za to zużywają o jedną czwartą mniej paliwa. – Inwestycja zwraca się po około sześciu latach – dodaje Figaszewski.

Nowe strategie miast to nie tylko szansa dla branży transportowej, ale także dla producentów energooszczędnych żarówek, nowoczesnych kotłów grzewczych czy sygnalizacji świetlnej w technologii LED (diodowej). – Planujemy wprowadzić dynamiczną regulację oświetlenia dostosowaną do potrzeb – np. między godzinami 2 a 5 potrzeba oświetlenia jest minimalna – opowiada wiceprezydent Bielska-Białej Zbigniew Michniowski. Inne zielone inwestycje w Bielsku-Białej to wykorzystanie biogazu z odpadów do produkcji energii oraz montaż pomp cieplnych i kolektorów słonecznych w budynkach publicznych.

Na razie tylko Poznań i Warszawa zdołały podliczyć swoje emisje gazów cieplarnianych. W latach 1990 – 2007 wzrosły one w Warszawie o ponad 18 proc., w Poznaniu zaś do 2005 r. obniżyły się o 2 proc. – W odróżnieniu od wielu krajów UE polskie miasta nie mogą wprowadzać regulacji prawnych zabraniających mieszkańcom np. spalania węgla – podkreśla Maciej Milewicz z biura prasowego UM Poznania.

[ramka]1,5 mld zł

może wydać Warszawa w ciągu pięciu lat na zakup 180 składów tramwajowych[/ramka]

Wymiana oświetlenia ulicznego na energooszczędne może zmniejszyć w Warszawie rachunki za energię o 10 mln zł. To samo dotyczy termomodernizacji. – Tylko budynki oświatowe pochłaniają ok. 90 mln złotych opłat za energię. Po termomodernizacji efekt finansowy może przekroczyć 20 mln zł oszczędności – ocenia Leszek Drogosz, zastępca dyrektora z biura infrastruktury UM Warszawy.

Warszawa przymierza się do podpisania tzw. porozumienia burmistrzów, inicjatywy Komisji Europejskiej, do której przyłączyło się już ponad 100 miast Unii. Sygnatariusze porozumienia zobowiązują się m.in. do redukcji emisji CO2 o co najmniej 20 proc. do roku 2020. Polska stolica do końca roku ma opracować plan, jak zamierza to osiągnąć.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca