NIK krytykuje urzędowe e-usługi

Według Najwyższej Izby Kontroli elektroniczne usługi administracji publicznej nie działają w zadowalający sposób

Publikacja: 12.05.2009 02:20

NIK krytykuje urzędowe e-usługi

Foto: e-PUAP

Publikacja raportu NIK zbiegła się w czasie z pierwszą rocznicą działania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP).

W jej ramach 1 maja ubiegłego roku organy administracji publicznej zostały zobowiązane do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej poprzez tzw. skrzynkę podawczą. Przez Internet można złożyć wnioski do ZUS, zarejestrować samochód czy skorzystać z Krajowego Rejestru Sądowego. Zbudowanie e-PUAP kosztowało ok. 25 mln zł.

W raporcie pokontrolnym izba stwierdziła, że „mimo istniejących założeń i projektów nadal nie można wielu spraw urzędowych załatwić w całości drogą elektroniczną”, a w prawidłowym działaniu e-PUAP oraz skrzynek podawczych „wciąż istnieją problemy”.

[wyimek]ok. 25 mln zł zainwestowano w stworzenie elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej[/wyimek]

NIK nie spodobał się m.in. brak możliwości złożenia do urzędu podania zwykłą pocztą elektroniczną. To „ograniczenie zakresu wykorzystywania Internetu do kontaktów obywateli z urzędami administracji publicznej” – napisali kontrolerzy NIK. Co więcej, mimo że system e-PUAP zaczął działać wiosną 2008 r., to w listopadzie, kiedy zakończono kontrolę, wciąż istniały urzędy, które nie udostępniły internautom wszystkich wymaganych przez prawo funkcji systemu. Dodatkowo nigdzie nie funkcjonował w pełni elektroniczny obieg dokumentów.

MSWiA, resort odpowiedzialny za informatyzację administracji, broni się. „W obecnym stanie platforma e-PUAP realizuje wszystkie postawione przed nią zadania” – czytamy w oświadczeniu resortu. Świadczyć ma o tym np. liczba skrzynek podawczych funkcjonujących w ramach systemu – prawie 3,4 tys. w całym kraju.

– Od 2008 r. trwają prace nad e-PUAP2. W nowym systemie mają być zintegrowane informacje z większości istniejących lub budowanych rejestrów. Dzięki temu ma zniknąć konieczność przenoszenia informacji (np. zaświadczeń) pomiędzy urzędami – tłumaczy MSWiA.

Publikacja raportu NIK zbiegła się w czasie z pierwszą rocznicą działania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP).

W jej ramach 1 maja ubiegłego roku organy administracji publicznej zostały zobowiązane do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej poprzez tzw. skrzynkę podawczą. Przez Internet można złożyć wnioski do ZUS, zarejestrować samochód czy skorzystać z Krajowego Rejestru Sądowego. Zbudowanie e-PUAP kosztowało ok. 25 mln zł.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki