Mniej chętnych na zagraniczne wojaże

Koniec hossy w biurach turystycznych. Słaby złoty podnosi ceny, zniechęca klientów i ogranicza zyski

Aktualizacja: 19.05.2009 03:09 Publikacja: 19.05.2009 02:40

Biuro podróży

Biuro podróży

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Biura podróży zbierają baty za ubiegłoroczny optymizm. Poprzedniej wiosny drzwi w agencjach turystycznych prawie się nie zamykały, więc organizatorzy wycieczek założyli, że w tym roku będzie podobnie. Szefowie biur wyjechali za granicę, by zamówić miejsca w hotelach na rok do przodu.

– Nikt wtedy nie myślał o kryzysie ani o wzmocnieniu euro. W rezultacie za puste pokoje i niewykorzystane miejsca w samolotach teraz trzeba słono płacić – mówi członek zarządu dużego biura .

Szacunki wzrostu cen na nadchodzące wakacje są mocno rozstrzelone. Według Rainbow Tours można zakładać 10-, 15-procentowe podwyżki. Triada szacuje je na ok. 7 proc. Touroperatorzy zauważają, że wygrać na tym mogą wycieczki autokarowe, których popularność zaczyna rosnąć. Są bowiem krótkie i tanie.

Słaby złoty i zbytni optymizm biur mogą się odbić nie tylko na cenach, ale także na ich wynikach finansowych. Notowany na warszawskiej giełdzie Rainbow Tours, który w 2007 roku zarobił na czysto prawie 5 mln zł, miał zysk jeszcze po trzech kwartałach 2008 roku. Ale w czwartym kwartale znalazł się pod kreską na tyle głęboko, że cały 2008 rok zakończył ponad 5-milionową stratą netto. Na minusie – ok. 1 mln zł – odnotował także pierwszy kwartał 2009 roku.

Zarząd spółki uważa jednak, że sytuacja zmierza ku poprawie. – Zrealizowaliśmy działania mające poprawić wyniki: renegocjowaliśmy kontrakty, wprowadziliśmy politykę stabilizacji kursów. To nam powinno zagwarantować na koniec roku zysk – twierdzi wiceprezes spółki Remigiusz Talarek. Zaraz jednak zaznacza: – Nasza polityka sprzedażowa będzie jednak ostrożna.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora:

[mailto=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Biura podróży zbierają baty za ubiegłoroczny optymizm. Poprzedniej wiosny drzwi w agencjach turystycznych prawie się nie zamykały, więc organizatorzy wycieczek założyli, że w tym roku będzie podobnie. Szefowie biur wyjechali za granicę, by zamówić miejsca w hotelach na rok do przodu.

– Nikt wtedy nie myślał o kryzysie ani o wzmocnieniu euro. W rezultacie za puste pokoje i niewykorzystane miejsca w samolotach teraz trzeba słono płacić – mówi członek zarządu dużego biura .

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca