Podpisanie ostatecznej umowy planowane jest na najbliższy poniedziałek. W ten sposób Porsche zdobędzie środki na drastyczne zmniejszenie zadłużenia, ale rodziny Piechów i Porsche pożegnają się z pełną kontrolą nad Porsche i Volkswagenem.

Porsche za pośrednictwem holdingu Porsche Automobil SE posiada 51 proc. akcji VW, największego europejskiego koncernu motoryzacyjnego i jest właścicielem opcji na wykupienie kolejnych 24 proc.. 20 proc. i prawo do blokowania decyzji strategicznych należy do rządu Dolnej Saksonii. Teraz premier landu, Christian Wulff oświadczył, że nie ma nic przeciwko katarskim inwestorom.

— Negocjacje są już bardzo konkretne i rozmawiamy już tylko z Katarem — mówił wczoraj rzecznik Porsche. Na razie Katarczycy prowadzą badanie ksiąg finansowych Porsche i Volkswagena. Inwestycja Qatar Investment Authority ma polegać na podwyższeniu kapitału holdingu Porsche Automobil SE poprzez emisję akcji zwykłych, w których holding nie brałaby udziału, lub jego rezygnacji z opcji na kupno 24 proc. akcji Volkswagena. Wartość nowej emisji miałaby wynieść 4,5 mld euro, z tym że część akcji objęłyby również rodziny Piechów i Porsche. Będzie to złamanie rodzinnej tradycji , która nie pozwalała sprzedać firmy inwestorom zewnętrznym.

Z tego powodu rodzina Piechów nie była w stanie dopuścić w latach 80. udziałowca arabskiego. System własności Porsche i Volkswagena jest dodatkowo skomplikowany poprzez powiązania rodzinne Piechów i Porsche. I Piechowie i Porsche mają udziały i w jednej i w drugiej firmie.Porsche, który zawsze był firmą bardzo bogatą, w maju zrezygnował z planów przejęcia pakietu kontrolnego 75 proc. VW po tym, jak wpadł w kłopoty finansowe . Jeszcze w ubiegłym roku, kiedy sytuacja na rynku motoryzacyjnym nie była tak fatalna, jak dzisiaj Niemcy pożyczyli 9 mld euro właśnie na przejęcie VW i właśnie ten dług bardzo osłabił Porsche.

Na razie koncern stara się o 1,75 mld euro z rządowego funduszu stabilizacyjnego.W maju Porsche i VW doszły do porozumienia w sprawie połączenia dwóch firm w jedną, która będzie miała łącznie 10 marek samochodowych.Jeśli ostatecznie QIA zdecyduje się na tę inwestycję, nie będzie to pierwsza arabska transakcja w Niemczech. W marcu tego roku państwowy fundusz z Abu Zabi Aabar Investments kupił 9,1 proc akcji w Daimler AG, a fundusz kuwejcki w Aston Martinie. Z kolei już sam QIA ma 27 procentowy udział w brytyjskiej sieci handlowej Sainsbury i 15 procent w London Stock Exchange.