W Gliwicach już montują próbne astry IV

Nowy model Opla będzie montowy w Polsce. Produkcja astry „czwórki” ma pomóc przetrwać kryzys polskim zakładom

Aktualizacja: 17.07.2009 11:03 Publikacja: 17.07.2009 06:48

Produkcja nowego modelu samochodu Opla ruszy w Gliwicach w IV kwartale tego roku

Produkcja nowego modelu samochodu Opla ruszy w Gliwicach w IV kwartale tego roku

Foto: Rzeczpospolita

Wczoraj w Budapeszcie Opel po raz pierwszy publicznie zaprezentował samochód, którego produkcja rozpocznie się w czwartym kwartale w Gliwicach. General Motors Poland na razie nie zdradza jej planowanej wielkości.

Pracownicy gliwickiej fabryki szkolą się teraz przy montażu i demontażu tzw. samochodów pilotażowych. Wcześniej 20 pracowników przeszło szkolenie przy budowie prototypowych egzemplarzy w centrum projektowym w Niemczech. Pilotaż wejdzie w finalną fazę we wrześniu: ma wtedy potwierdzić jakość produkowanych samochodów i wydajność linii. – Do momentu rozpoczęcia produkcji seryjnej powstanie ok. 300 modeli pilotażowych – mówi kierownik działu PR w GM Poland Wojciech Osoś.

Wprowadzenie całkowicie nowego modelu wymagało dokonania wielu zmian w zakładzie. Tłocznię znacznie powiększono, zamontowano nową i całkowicie zrobotyzowaną linię pras. W spawalni jest już zainstalowanych 90 nowych robotów. Zmodernizowano i powiększono również lakiernię. W sekcji głównego montażu pojawiły się nowe rozwiązania pozwalające programować skomplikowaną elektronikę samochodu online na linii produkcyjnej poprzez łącza internetowe. GM Poland utrzymuje, że nowa astra będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem produkowanym w Polsce.

GM Poland nie ujawnia kosztów, jakie poniósł na przygotowanie zakładu w Gliwicach. Całość projektu związanego z rozpoczęciem produkcji nowego kompaktu Opla szacowana jest na ok. 3 mld euro.

Astra IV będzie produkowana nie tylko w Polsce. Samochód będzie wytwarzany także w brytyjskiej fabryce Ellesmere Port oraz – choć w mniejszych ilościach – w Petersburgu. Opel bardzo liczy, że nowa astra powtórzy sukces większej Insigni, która otrzymała prestiżowy w branży motoryzacyjnej tytuł samochodu roku 2009.

W dodatku samochody klasy kompakt sprzedają się na rynku tak wschodnio-, jak i zachodnioeuropejskim bardzo dobrze. Ale na razie gliwickiej fabryce trudno będzie nawet się zbliżyć do poziomów produkcji z trzech poprzednich lat, w których zjeżdżało z taśm od 171 tys. do 187 tys. samochodów. Kryzys i drastyczny spadek zamówień sprawił, że w I półroczu tego roku Opel w Gliwicach wyprodukował zaledwie 48,8 tys. aut. O ponad połowę mniej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Zdecydowana większość produkcji z Gliwic – ponad 90 proc. – kierowana jest na eksport. Na razie wciąż najważniejszym produktem jest tu zafira. Od stycznia do końca czerwca powstało w Gliwicach ponad 37 tys. sztuk tego modelu. W tym samym czasie z taśm zjechało 4,4 tys. sztuk astry III w wersji sedan oraz ponad 7 tys. sztuk dawno wycofanej z pozostałych fabryk Opla astry II. GM Poland wczoraj poinformował, że ta ostatnia definitywnie kończy żywot w sierpniu.

Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku