Bez fajerwerków i show

Salon we Frankfurcie: Odchudzony i bardziej przyjazny dla zwiedzających. Producenci chwalą się ekologią i nowymi modelami. Na zapleczu stoisk nastroje są jednak minorowe

Publikacja: 16.09.2009 04:38

Opel Astra IV – samochód, który ma uratować koncern i polska fabrykę w Gliwicach

Opel Astra IV – samochód, który ma uratować koncern i polska fabrykę w Gliwicach

Foto: AFP

Niektóre z globalnych marek, jak chociażby Mitsubishi, odwołały swój udział we frankfurckim salonie. Jest spokojnie, mniej fajerwerków i wielkich show, jakie były tradycyjnym tłem dla premier nowych modeli. Więcej mówi się o biznesie niż o „osiągach” samochodów. Liczy się raczej oszczędność niż spektakularny wygląd.

A najważniejszym tematem jest naturalnie przyszłość Opla. Doskonale przy tym widać, że nawet najwyżej postawieni przedstawiciele koncernu nie mają pełnej jasności co do przyszłości tej marki.

[srodtytul]Ciąć i nie przeszkadzać[/srodtytul]

Carl-Peter Forster, prezes General Motors Europe, jest przekonany, że trzeba będzie zamknąć przynajmniej jedną fabrykę europejską, i wskazuje na belgijski zakład Opla w Antwerpii. Takie plany miał zresztą dużo wcześniej, kiedy drastycznie ciął koszty w koncernie.

Pytany przez „Rz” o przyszłość zakładu w Gliwicach mówi: – Robią doskonałą robotę. A pogłoski o planach przeniesienia produkcji astry IV do Rosji to bzdury. Ktoś musiał coś źle zrozumieć i przekręcić. Za dużo jest spekulacji wokół przyszłości Opla. Wiem, że sprzedaż większości udziałów w Oplu akurat temu konsorcjum ma wielu krytyków, ale mam do nich prośbę. Niech na chwilę zamilkną i dadzą nam pracować w spokoju. Dopiero po efektach naszej pracy będą mogli ocenić, czy dobrze wywiązaliśmy się z zadania – dodał wyraźnie zdenerwowany Forster.

Prezes GM Europe nie udzieli prasie we Frankfurcie żadnego dużego wywiadu. Wszystkie zostały odwołane wczoraj rano.

Chętnie natomiast mówią o przyszłości pracownicy Opla. – Na żadne zamykanie fabryk ani cięcia zatrudnienia nie będzie naszej zgody – zapowiada Klaus Franz, szef organizacji pracowniczych w całym Oplu. – Takie były nasze warunki, kiedy Magna rozmawiała z nami o poparciu ich oferty przejęcia Opla. Zgadzamy się na ograniczenie liczby pracowników, ale poprzez dobrowolne odejścia. Godzimy się podzielić skutkami wynikającymi z konieczności cięcia zbędnych mocy i uczciwego rozłożenia produkcji – mówi „Rz” Franz.

Na 23 września związkowcy Opla zaplanowali spotkanie w Antwerpii, gdzie ma zostać wypracowana szczegółowa strategia. W tym spotkaniu wezmą udział i polscy związkowcy.

Przedstawiciele Opla nie obawiają się kłopotów związanych z ekspansją Opla na rynku rosyjskim. – Rozumiem obawy naszych polskich kolegów z Gliwic, ale naprawdę nie mają one żadnego racjonalnego podłoża. Gliwice to najlepsza fabryka w koncernie. Moim zdaniem także Polska skorzysta na szerszym wejściu na rynek rosyjski – mówił Franz.

[srodtytul]Tylko po niemiecku[/srodtytul]

W Oplu nie ukrywają, że mniejsze zaangażowanie General Motors otwiera im możliwość wyjścia na inne rynki. Za dwa, trzy lata ta ekspansja powinna im przynieść wzrost sprzedaży o 170 – 200 tysięcy aut, głównie na tzw. rynkach wschodzących – Bliskim Wschodzie, w Indiach, w niektórych krajach Afryki.

Opel przedstawił wczoraj swoje nowe logo. To praktycznie taka sama błyskawica w kole, tyle że w górnej jego części znalazła się nazwa koncernu. Nowe jest też hasło przewodnie: „Wir leben Autos”, czyli „Żyjemy samochodami”. Logo będzie jednak wyłącznie po niemiecku, być może, by pokazać rozwód z Amerykanami.

[srodtytul]Konkurencja dla ferrari[/srodtytul]

Tak jak Opel jest biznesowym tematem numer jeden, tak wśród nowych modeli największe emocje budzi koncepcyjny na razie model japońskiego lexusa LF-Ch. Niziutki, przysadzisty, zupełnie inny niż dotychczasowe modele z luksusowego segmentu aut Toyoty nadal budzi respekt swoją masą i naturalnie ceną, która zapewne niska nie będzie. Jednocześnie jednak skusi z pewnością miłośników luksusowych aut, którzy dotąd kupowali porsche czy ferrari, chociaż spokojnie może nim jeździć również pani domu odwożąca dzieci do prywatnej szkoły.

Drugi najczęściej fotografowany model to nowe dziecko Fiata – Punto Evo. Auto zachowało niektóre cechy dawnego punto, ale jest trochę bardziej kanciaste, zawadiackie. Lorenzo Sistino, prezes Fiata, nie ukrywa, że wiąże z nim duże nadzieje.

W tegorocznym salonie frankfurckim oczekuje się nie więcej niż 750 tys. zwiedzających. To o pół miliona mniej niż dwa lata temu. Wystawa nowinek motoryzacyjnych w finansowej stolicy Niemiec odbywa się co dwa lata.

[ramka]Dopłaty wspierają sprzedaż

Sprzedaż nowych samochodów w Europie (25 krajów Unii, Islandia, Norwegia, Szwajcaria) wzrosła w lipcu o 2,8 proc., do 1,296 mln, i w sierpniu o 3 proc., do 829,1 tys., dzięki premiom za złomowanie w kilku krajach – podała ACEA. Największy skok nastąpił w Niemczech (29,5 i 28,4 proc.), a poprawa we Francji (3 i 7 proc.), Włoszech (6,6 i 8,5 proc.), W. Brytanii (2,4 i 6,7 proc.). Gorzej wypadły Hiszpania (-10,9 i 0 proc.) i nowi członkowie Unii (-25 i -35,2 proc.).

Po ośmiu miesiącach rynek, na którym nabywców znalazło 9,57 mln aut, jest o 8,1 proc. mniejszy (ok. 1 mln) niż rok temu. Wśród marek prymat zachował VW (zmiany sprzedaży -0,7 i 4,1 proc.) przed PSA Peugeot Citroen (+6,3 i 12,6), Renault (+10,1 i 7 proc.) i Fiatem (+10,9 i 9 proc.).

afp, p. r.[/ramka]

Niektóre z globalnych marek, jak chociażby Mitsubishi, odwołały swój udział we frankfurckim salonie. Jest spokojnie, mniej fajerwerków i wielkich show, jakie były tradycyjnym tłem dla premier nowych modeli. Więcej mówi się o biznesie niż o „osiągach” samochodów. Liczy się raczej oszczędność niż spektakularny wygląd.

A najważniejszym tematem jest naturalnie przyszłość Opla. Doskonale przy tym widać, że nawet najwyżej postawieni przedstawiciele koncernu nie mają pełnej jasności co do przyszłości tej marki.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca