Mniej chętnych na zimowe wycieczki

Sprzedaż zagranicznych wyjazdów spadła w biurach podróży nawet o 30 proc. Oferta zimowa sprzedaje się zdecydowanie gorzej niż rok temu

Aktualizacja: 12.11.2009 21:37 Publikacja: 12.11.2009 20:56

Austria, Kraj Salzburski. Sportgastein

Austria, Kraj Salzburski. Sportgastein

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

– Oferta zimowa sprzedaje się zdecydowanie gorzej niż w ubiegłym roku. Na rynku turystycznym wciąż odbija się kryzys – przyznaje dyrektor Centrum Turystyki Wyjazdowej Orbis Travel Jarosław Mojzych. Osłabienie złotego sprawiło, że biura turystyczne przycięły ofertę wyjazdów egzotycznych.

– W ubiegłym roku nasze czartery latały na Kubę, do Wenezueli, Meksyku czy Tajlandii. Teraz wysyłamy je tylko do Kenii oraz państw basenu Morza Śródziemnego – mówi wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek. Przy mniejszej liczbie rezerwacji Raibow zdecydował się wykorzystywać głównie samoloty rejsowe. O ile spadła sprzedaż? – W granicach 20 – 30 proc. – przyznaje Talarek.

Ale spadki sprzedaży wyjazdów w sezonie zimowym notują nie tylko polskie biura podróży. Według datowanego na koniec września raportu koncernu TUI Travel na rynku brytyjskim liczba obsłużonych klientów spadła o 21 proc., przy 13-procentowym spadku przychodów i 11-procentowym wzroście cen. W Niemczech spadek zarówno klientów, jak i przychodów sięgnął 22 proc., choć ceny nie uległy tam zmianie.

W przypadku krajów Europy Środkowej (do koncernu należy również TUI Poland) raport nie podaje konkretnych cyfr, zasłaniając się krótkim okresem od rozpoczęcia sprzedaży. Zaznacza jednak, że należy się tu spodziewać podobnego trendu.

Słabszą sprzedaż zimowych wycieczek potwierdza także raport Thomas Cook Group (należy do niego Neckermann). Koncern notuje na rynku brytyjskim spadek rezerwacji o 11 proc. przy 3-proc. wzroście cen, a w naszej części Europy aż o 16 proc.

W Polsce największym powodzeniem cieszy się na razie oferta z własnym dojazdem. Powodem jest cena: za 7-dniowy pobyt w Austrii w 4- osobowym apartamencie bez wyżywienia można zapłacić zaledwie 300 zł. We Włoszech podobne oferty sprzedawane za pośrednictwem biur internetowych zaczynają się od 240 zł. Wycieczki samolotem są znacznie droższe: od 2,1 tys. zł na osobę za przelot, trzygwiazdkowy hotel, dwa posiłki dziennie i ubezpieczenie.

Dużo taniej w podobnych warunkach może być natomiast w Czechach i na Słowacji: za tydzień w hotelu trzygwiazdkowym ze śniadaniem stawka zaczyna się od 280 zł za osobę.

Modna i cenowo atrakcyjna stała się w tym sezonie Bułgaria. Spadło natomiast zainteresowanie Francją i Szwajcarią.

Słaba sprzedaż sezonu zimowego nie powinna jednak zaszkodzić biurom turystycznym. Branża większość przychodów wypracowuje latem. Ale zimowe spadki mogą być złym prognostykiem. – Mogą dowodzić, że najbliższe lato też nie będzie dla nas dobre – zauważa Mojzych.

– Oferta zimowa sprzedaje się zdecydowanie gorzej niż w ubiegłym roku. Na rynku turystycznym wciąż odbija się kryzys – przyznaje dyrektor Centrum Turystyki Wyjazdowej Orbis Travel Jarosław Mojzych. Osłabienie złotego sprawiło, że biura turystyczne przycięły ofertę wyjazdów egzotycznych.

– W ubiegłym roku nasze czartery latały na Kubę, do Wenezueli, Meksyku czy Tajlandii. Teraz wysyłamy je tylko do Kenii oraz państw basenu Morza Śródziemnego – mówi wiceprezes Rainbow Tours Remigiusz Talarek. Przy mniejszej liczbie rezerwacji Raibow zdecydował się wykorzystywać głównie samoloty rejsowe. O ile spadła sprzedaż? – W granicach 20 – 30 proc. – przyznaje Talarek.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej