Problem z promocją żywności

Nie umiemy wydać milionów na promocję żywności. Producentom musiał pomóc minister rolnictwa

Publikacja: 02.12.2009 03:19

W 2009 r. Unia Europejska dołoży do reklam żywności ok. 40 mln euro. Polscy producenci dostaną z teg

W 2009 r. Unia Europejska dołoży do reklam żywności ok. 40 mln euro. Polscy producenci dostaną z tego ok. 3 mln euro.

Foto: Rzeczpospolita

– Można było się spodziewać, że to minister wybierze członków komisji, które będą dzielić pieniądze na promocję. Swoich kandydatów forsowały za wszelką cenę organizacje, które mają niewiele wspólnego z daną branżą i nie pracowały nad ustawą – mówi „Rzeczpospolitej” Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Z powodu braku porozumienia między organizacjami reprezentującymi rolników i firmy spożywcze jak po grudzie szło nie tylko wybieranie członków komisji. Wcześniej przez ponad dwa lata trwały prace nad ustawą o funduszach promocji żywności. Chodziło m.in. o to, kto ma wpłacać na nie pieniądze.

Ostatecznie stanęło na tym, że w imieniu rolników będą robić to przetwórcy. Ich składki trafiają na fundusze promocji: mleka, wieprzowiny, wołowiny, mięsa końskiego, owczego, zbóż, owoców i warzyw, drobiu oraz ryb.

Rocznie do podziału będzie ok. 40 mln zł. W 2010 r. kwota może być o niemal 20 mln zł wyższa, ponieważ z powodu przedłużających się prac na rozporządzeniem w tym roku nie uda się wykorzystać ani złotówki.

– Komisje przyjęły już plany finansowe na 2010 r. Pieniądze chcą wykorzystać m.in. jako wkład własny potrzebny do ubiegania się o wsparcie unijne na promocję – mówi Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w resorcie rolnictwa.

W tym roku Komisja Europejska zaakceptowała w sumie 26 wniosków dotyczących promocji na rynku wspólnotowym i poza Unią. Bruksela, która finansuje kampanie w 50 proc. (30 proc. pochodzi z budżetu krajowego, a resztę wykładają producenci), wyda na nie niemal 40 mln euro, czyli ponad 160 mln zł.

Spośród wniosków z Polski Komisja zaakceptowała tylko jeden. Pieniądze na promocję mięsa w Chinach, Singapurze, Tajlandii, Rosji oraz na Ukrainie dostało Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP. Jego program warty jest 3,1 mln euro.

– Można było się spodziewać, że to minister wybierze członków komisji, które będą dzielić pieniądze na promocję. Swoich kandydatów forsowały za wszelką cenę organizacje, które mają niewiele wspólnego z daną branżą i nie pracowały nad ustawą – mówi „Rzeczpospolitej” Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Z powodu braku porozumienia między organizacjami reprezentującymi rolników i firmy spożywcze jak po grudzie szło nie tylko wybieranie członków komisji. Wcześniej przez ponad dwa lata trwały prace nad ustawą o funduszach promocji żywności. Chodziło m.in. o to, kto ma wpłacać na nie pieniądze.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca