Firmy kupują więcej aut

Powodzeniem cieszą się samochody kompaktowe z silnikiem Diesla

Publikacja: 10.07.2010 08:12

Firmy kupują więcej aut

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Firmy nie żałują pieniędzy na nowe samochody. Jak podaje instytut Samar, w czerwcu sprzedaż aut z kratką poszybowała w górę w porównaniu z majem o prawie 25 proc., przekraczając 7,5 tys. sztuk. A w pierwszym półroczu kratka znalazła się w prawie jednej czwartej wszystkich rejestrowanych nowych samochodów osobowych.

Ale na wzroście popytu przedsiębiorców korzystają nie tylko auta z kratką. W dużych flotach tych ostatnich jest zaledwie kilkanaście procent. Tymczasem wzrost zakupów jest równie imponujący, co potwierdzają firmy leasingowe. – W drugim kwartale nasza sprzedaż zwiększyła się o około 20 proc. – mówi dyrektor generalny KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński. Podobny, ponad 20-procentowy wzrost odnotowała także firma ALD Automotive Polska. Jak twierdzi jej dyrektor operacyjny Andrzej Sobczak, po ilości spływających zamówień już teraz widać, że trzeci kwartał i druga połowa roku będą jeszcze lepsze.

– Czerwiec w sprzedaży flotowej trudno określić inaczej niż rewelacyjny. A lipiec zapowiada się podobnie – uważa dyrektor PGD Flota Grzegorz Pszczel. Na co jest popyt? W PGD powodzeniem cieszą się zwłaszcza samochody kompaktowe z silnikami Diesla i bez kratki. Najczęściej kupowane są dla handlowców, którym firmy coraz częściej dają prawo doboru do określonej kwoty (np. 2,5 tys. zł) dodatkowego wyposażenia.

Firmy od początku roku zapewniają coraz większej grupie producentów i importerów przeważającą część sprzedaży. Tak jest m.in. w przypadku Renault Polska: od stycznia do czerwca 60 proc. samochodów trafiło do klientów biznesowych. Francuska marka skorzystała także na przetargach organizowanych przez instytucje państwowe, zdobywając kontrakty na 200 samochodów dla policji oraz 60 dla celników, a także na sprzedaży aut dostawczych. Przy 15-procentowym spadku tego rynku w I połowie roku udało jej się zwiększyć sprzedaż o 24 proc.

Na rosnących zakupach przedsiębiorców zyskują także marki, które do tej pory raczej nie kojarzyły się z flotami. Tak jest w przypadku koreańskiego Hyundaia, który doceniany jest zwłaszcza przez małe i średnie firmy. Ale nie tylko: – Prognozowana wartość odsprzedaży modelu i30 sprawia, że samochód ten często wybierają wymagające firmy z segmentu Car Fleet Management. Jednym z naszych najważniejszych klientów jest sieć wypożyczalni Express – informuje koordynator salonu Korea Motors Marcin Ilcewicz. Na sukces flotowy przełożyło się także wprowadzenie do sprzedaży nowego SUV ix35. – Co drugi egzemplarz tego modelu kupowany jest przez klienta korporacyjnego – dodaje rzeczniczka Hyundai Motor Poland Katarzyna Kaszubkiewicz.

Wzrost zakupów firmowych, także w drugiej połowie roku, będzie rekompensował spadek popytu na samochody ze strony klientów indywidualnych. Nie należy się jednak spodziewać, że dzięki temu rynek nowych aut w Polsce wzrośnie. W roku przyszłym salony boleśnie odczują rezultat zlikwidowania kratki, która w drugim i trzecim kwartale tego roku będzie podkręcać popyt mocniej niż do tej pory. Niewiadomą pozostaje także sytuacja gospodarcza: mocne zawirowania mogące zwiastować kolejną falę kryzysu sprawiłyby, że apetyt na nowe auta szybko firmom minie.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Firmy nie żałują pieniędzy na nowe samochody. Jak podaje instytut Samar, w czerwcu sprzedaż aut z kratką poszybowała w górę w porównaniu z majem o prawie 25 proc., przekraczając 7,5 tys. sztuk. A w pierwszym półroczu kratka znalazła się w prawie jednej czwartej wszystkich rejestrowanych nowych samochodów osobowych.

Ale na wzroście popytu przedsiębiorców korzystają nie tylko auta z kratką. W dużych flotach tych ostatnich jest zaledwie kilkanaście procent. Tymczasem wzrost zakupów jest równie imponujący, co potwierdzają firmy leasingowe. – W drugim kwartale nasza sprzedaż zwiększyła się o około 20 proc. – mówi dyrektor generalny KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński. Podobny, ponad 20-procentowy wzrost odnotowała także firma ALD Automotive Polska. Jak twierdzi jej dyrektor operacyjny Andrzej Sobczak, po ilości spływających zamówień już teraz widać, że trzeci kwartał i druga połowa roku będą jeszcze lepsze.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!