Duży ruch w portach

Polskie porty morskie przeładowały w I połowie tego roku nawet o jedną trzecią towarów więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku

Publikacja: 20.07.2010 01:27

Posrt w Szczecinie

Posrt w Szczecinie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gojarski

Zarządcy portów na polskim wybrzeżu nieśmiało liczą, że już w tym roku uda im się odrobić straty z 2009 roku. A przynajmniej ich znaczną część.

– Jestem umiarkowanym optymistą, ale to, co obserwujemy w portach, świadczy o tym, że gospodarka weszła na ścieżkę rozwojową – mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Władze portu w Gdyni liczyły, że przeładunki w tym roku będą rosnąć o ok. 3 proc. – rosną o 13 proc. – Niedosyt mamy tylko jeżeli chodzi o przeładunki węgla i koksu. Masa tych towarów w porcie spadła w porównaniu z zeszłym rokiem, czego nie zakładaliśmy – mówi Janusz Jarosiński, prezes spółki zarządzającej portem w Gdyni.

Wzrost w zespole portów Szczecin – Świnoujście miał wynosić ok. 5 proc. – W pierwszym półroczu tego roku w porcie było o 36,6 proc. towarów więcej niż w okresie od stycznia do czerwca 2009 r. – mówi Jarosław Siergiej, szef szczecińskiego nabrzeża.

W 2009 roku terminal głębokowodny DCT w gdańskim porcie morskim obsłużył 240,6 tys. sztuk kontenerów. Zgodnie z planem w tym roku liczba ta ma wzrosnąć do 450 tys. Pozytywne są perspektywy przeładunkowe wynikające z planowanej rozbudowy bazy magazynowej paliw płynnych.

– Bieżący rok znów przyniósł poprawę w tranzycie ropy rosyjskiej – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu. Jej udział w sześciomiesięcznych obrotach portu wynosi dokładnie połowę, czyli 6,4 mln ton.

– Jeśli tempo przeładunków paliw płynnych się utrzyma – możemy mieć do czynienia z rekordową wartością na koniec roku. Nikt jednak w tej kwestii nie odważy się stawiać pewników – podsumowuje Kasprowicz.

Przyszłość zapowiada się jeszcze lepiej. – Pod koniec roku chcemy sprzedać udziały w spółce zarządzającej morskim terminalem masowym, liczymy, że wejście prywatnego inwestora przyczyni się do wzrostu obrotów w porcie – mówi Janusz Jarosiński. W Gdyni od lipca tego roku działa nowy armator. – To przełoży się na wzrost liczby kontenerów obsłużonych przez port – dodaje Jarosiński. Dodatkowo od listopada ma kursować pierwszy duży prom Stena Lina, tym samym zwiększy się zdolność przewozowa na kierunkach skandynawskich.

Polskie porty morskie chcą do 2015 roku zainwestować w rozwój 2,5 mld zł. Kolejne kilkaset mln zł zainwestują na ich terenie firmy prywatne. Prace zaplanowane na najbliższy czas szacowane są na ok. 1,2 mld zł.

Władze zespołu portów Szczecin – Świnoujście zamierzają przeprowadzić inwestycje warte 700 mln zł, Gdynia zainwestuje ok. 450 mln zł, Gdańsk szacuje, że tylko do końca tego roku wyda ok. 30 mln zł.

Zarządcy portów na polskim wybrzeżu nieśmiało liczą, że już w tym roku uda im się odrobić straty z 2009 roku. A przynajmniej ich znaczną część.

– Jestem umiarkowanym optymistą, ale to, co obserwujemy w portach, świadczy o tym, że gospodarka weszła na ścieżkę rozwojową – mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca