Większość mieszkańców Europy chętniej kupuje produkty spożywcze zapakowane w szkło niż np. w opakowania plastikowe. Powód? Z badania przeprowadzonego w sierpniu 2010 r. przez TNS (wzięło w nim udział ponad 9,5 tys. konsumentów z 19 krajów Europy w tym z Polski) wynika, że ich zdaniem mają one pozytywny wpływ na zdrowie. 83 proc. badanych uważa, że szkło pomaga chronić żywność i napoje przed zanieczyszczeniem substancjami chemicznymi.
— Nigdy wcześniej konsumenci nie interesowali się zdrowiem tak bardzo, jak obecnie. Coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie substancje trafiają do ich organizmów wraz ze spożywanymi produktami oraz jaki wpływ na środowisko naturalne mają opakowania — komentuje Niall Wall, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opakowań Szklanych, które zleciło badanie.
Ponadto zdaniem 72 proc. biorących udział w badaniu łatwiej przetwarzać odpady szklane niż inne materiały opakowaniowe. Dodatkowo 84 proc. respondentów chciałoby mieć prawo do zakupu większej liczby produktów w szklanych opakowaniach, a niemal połowa z nich twierdzi, że jest skłonna płacić więcej za prawo wyboru szklanego opakowania.
W związku z wynikami badania europejskie forum konsumentów Friends of Glass rozpoczęło kampanię informacyjną „Nic do ukrycia”. Ma pokazać ona korzystny wpływ szklanych opakowań na zdrowie. Kampania realizowana jest w 12 krajach Europy: Polsce,Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Grecji, Austrii, Czechach, Szwajcarii, Hiszpanii, Holandii i na Słowacji). Kampanii poświęcony jest portal [link=http://www.nothingisgoodforyou.com]www.nothingisgoodforyou.com[/link]
Tymczasem fundacja Pro-Test rozpoczyna kampanię „Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom”. Ma ona wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów oraz zwrócić uwagę producentów na problem. Pro-Test zwraca uwagę, że firmy stosują różne sposoby, aby skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd. Stosowanych jest kilka trików. Do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość. W wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się zamiast niego zmieścić ponad 50 proc. więcej produktu. W błąd konsumentów wprowadza się także podwyższonym lub grubym dnem, a także podwójnymi ścianki opakowania.