— Po kilku latach wzrostu sprzedaży na poziomie dwucyfrowym w Polsce zauważamy spowolnienie tempa, w jakim ona rośnie. Pierwszego jego oznaki pojawiły się latem 2010 r., czyli na początku naszego obecnego roku fiskalnego — mówi "Rz" Helga Hofmeister, dyrektor zarządzającą firmą McCain w Niemczech i Europie Centralnej, należącej do kanadyjskiej grupy MCCain, lidera światowego rynku frytek i przetworów z ziemniaków.

Pomimo trudniej sytuacji na rynku MCain nie zamierza zmieniać swojej strategii w Polsce. Firma chce w dalszym ciągu koncentrować się na przetworach z ziemniaków. — Polski rynek daje w dalszym ciągu duże możliwości rozwoju, także poprzez rozszerzanie oferty produktowej. Chcemy zająć na nim pierwsze miejsce — mówi Helga Hofmeister. Jej zdaniem awans z pozycji wicelidera jest możliwy w ciągu czterech, pięciu lat. Obecnie więcej frytek do kanału gastronomicznego w Polsce dostarcza tylko firma Farm Frites. Helga Hofmeister podkreśla, że udział firm różnią się jednak nieznacznie. Natomiast liderem rynku detalicznego jest w Polsce Aviko, które działa u nas dłużej niż McCain.

W roku finansowym 2010/2011 McCain zamierza zainwestować w Europie około 25 mln euro (niemal 100 mln zł). Niemal 15 proc. tej kwoty przypadnie na Polskę. Zakład w Strzelinie k. Wrocławia jest jedynym, który kanadyjski gigant otworzył do tej pory w regionie. W ciągu najbliższych miesięcy McCain zakończy instalowanie tam urządzeń do precyzyjnego cięcia ziemniaków.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku Polacy przeznaczą na przetwory z ziemniaków ok. 246 mln zł. W 2010 r. wydali na ten cel 232,7 mln zł.