Jak podaje w raporcie firma Deloitte zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na wypoczynek poza domem. W 2015 r. rynek warty będzie już 74 mld zł czyli 37 proc. więcej, niż rok temu.
71 proc. ankietowanych poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci, którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście do kina - 13 proc., 12 proc. decyduje się na wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni. Z raportu wynika, że największa grupa bo 31 proc. najchętniej wolny czas spędza ze znajomymi lub odpoczywa w domu, na przykład poświęcając czas hobby lub telewizji.
Wydatki Polaków na rekreację i hotele stanowią już 10 proc. dochodu rozporządzalnego, czyli tej części domowego budżetu, którą przeznacza się na konsumpcję. Wyniki badania wskazują, że 65 proc. respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 złotych tygodniowo, 16 proc. wydaje na ten cel do 100 zł, a 13 proc. od 101 do 200 zł.
- Zwiększa się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy odwiedzili kina 31mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy- mówi Bartosz Krawczyk, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
- Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką to 54 mld zł. Będzie rosnąć o 7 proc. rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie 74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał segment kultury i rekreacji oraz turystyki - podkreśla Piotr Filipiuk, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.