Więcej wydamy na wypoczynek

Statystyczny Polak do 5 godzin tygodniowo przeznacza na rozrywkę poza domem i wydaje na ten cel 50 zł. Ogółem na usługi związane z wypoczynkiem i rozrywka w 2010 r. wydaliśmy 54 mld zł

Publikacja: 02.03.2011 12:28

Więcej wydamy na wypoczynek

Foto: Bloomberg

Jak podaje w raporcie firma Deloitte zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na wypoczynek poza domem. W 2015 r. rynek warty będzie już 74 mld zł czyli 37 proc. więcej, niż rok temu.

71 proc. ankietowanych poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci, którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście do kina - 13 proc., 12 proc. decyduje się na wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni. Z raportu wynika, że największa grupa bo 31 proc. najchętniej wolny czas spędza ze znajomymi lub odpoczywa w domu, na przykład poświęcając czas hobby lub telewizji.

Wydatki Polaków na rekreację i hotele stanowią już 10 proc. dochodu rozporządzalnego, czyli tej części domowego budżetu, którą przeznacza się na konsumpcję. Wyniki badania wskazują, że 65 proc. respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 złotych tygodniowo, 16 proc. wydaje na ten cel do 100 zł, a 13 proc. od 101 do 200 zł.

- Zwiększa się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w  kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy odwiedzili kina 31mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy- mówi Bartosz Krawczyk, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

- Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką to 54 mld zł. Będzie rosnąć o 7 proc. rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie 74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał segment kultury i rekreacji oraz turystyki - podkreśla Piotr Filipiuk, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Rocznie, przeciętny obywatel naszego kraju wydaje 687 złotych na rekreację i kulturę. Według prognoz Deloitte, wydatki te wzrosną w roku 2015 do 1 003 zł w związku z rosnącą popularnością aktywnego spędzania czasu wolnego poza domem, np. w kinie czy parku rozrywki.

W dalszym ciągu zauważalna jest jednak duża różnica w wydatkach na wypoczynek i rozrywkę między Polakami, a mieszkańcami Europy Zachodniej. W 2010 na kulturę i rozrywkę mieszkańcy Europy Zachodniej wydali prawie 3 razy więcej od Polaków, na turystykę prawie 6 razy, a na gastronomię 9 razy więcej. Także infrastruktura na rynku wypoczynku i rozrywki w Polsce, porównując do Europy Zachodniej, w dalszym ciągu posiada potencjał do rozwoju. Dobrym przykładem są parki rozrywki, w Polsce w 2009 roku ich liczba wynosiła 4, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 18 takich obiektów. Także liczba ekranów kinowych przypadająca na mln mieszkańców w Polsce w 2009 roku wynosiła 29 w porównaniu z 78 w krajach Europy Zachodniej.

Jak podaje w raporcie firma Deloitte zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na wypoczynek poza domem. W 2015 r. rynek warty będzie już 74 mld zł czyli 37 proc. więcej, niż rok temu.

71 proc. ankietowanych poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci, którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście do kina - 13 proc., 12 proc. decyduje się na wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni. Z raportu wynika, że największa grupa bo 31 proc. najchętniej wolny czas spędza ze znajomymi lub odpoczywa w domu, na przykład poświęcając czas hobby lub telewizji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca