Reklama

Skoda GreenLine. Ekologiczna rodzinka

Skoda wprowadza właśnie na rynek drugą generację serii GreenLine. Nowością w tych autach są systemy: Start&Stop i odzyskiwania energii. Do „zielonej" rodziny dołączyły też nowe modele.

Aktualizacja: 28.03.2011 21:11 Publikacja: 28.03.2011 20:33

Flagowym kolorem modeli GreenLine jest biały. Ale auta te oferowane są też w innych barwach nadwozia

Flagowym kolorem modeli GreenLine jest biały. Ale auta te oferowane są też w innych barwach nadwozia.

Foto: Materiały Producenta

Nastały takie czasy, że w dobrym tonie jest posiadać w swojej ofercie proekologiczne auta, które mogą pochwalić się niewielkim spalaniem i niską emisją znienawidzonego dwutlenku węgla. W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych europejskich krajów nie ma żadnych ulg na zakup tego typu samochodów, nic więc dziwnego, że wciąż pozostają one jedynie ciekawostką. Nie zraża to jednak importerów. W salonach Skody można już wypytywać o auta serii GreenLine drugiej generacji. Poza Fabią, Octavią i Superbem, do „zielonej" rodziny dołączyły jeszcze Yeti i Roomsetr.

Wszystkie auta zaopatrzone zostały w system Start&Stop, który gasi silnik na czas krótkiego postoju, np. przed światłami, i błyskawicznie go uruchamia po wciśnięciu pedału sprzęgła. Według producenta, pozwala to zaoszczędzić podczas jazdy w mieście od 0,4 do 0,8 litra paliwa na 100 km.

Kolejną nowością w autach GreenLine jest system odzyskiwania energii. Mówiąc w uproszczeniu, sprawia on iż akumulator ładowany jest głownie podczas hamowania, natomiast gdy przyspieszamy lub jedziemy ze stałą prędkością alternator pobiera minimalną moc mechaniczną od wału korbowego silnika. Zmniejsza to obciążenie jednostki napędowej, a więc i zużycie paliwa.

Do mniejszego spalania i niższej emisji CO2 mają też przyczynić się inne rozwiązania stosowane już w pierwszej generacji modeli GreenLine, jak np. obniżony prześwit (w Yeti aż o 25 mm, w Superb 14 – 15 mm), czy opony o zmniejszonym oporze toczenia.

Do napędu „zielonych" modeli Skody przewidziano turbodiesle (TDI): 1,2/75 KM oraz 1,6/105 KM.

Reklama
Reklama

Mniejsze silniki znajdziemy pod maskami Fabii i Roomstera, większe jednostki napędzają Octavię, Superb i Yeti.

Podczas krótkich testów, które miałem okazję odbyć,  najoszczędniejsza z tej rodziny okazała się oczywiście Fabia. Podróżując tym autem udało się spalić 4l/100 km., czyli zaledwie o 0,6 litra więcej niż podają fabryczne dane. Trzycylindrowy silnik jest jednak zbyt głośny i ma spore wibracje, co odczuwamy szczególnie podczas uruchamiania auta w systemie Start&Stop.

Jadąc ciężkim i długim Superbem z trudem udało mi się zejść poniżej 6 l/100 km. Jak na limuzynę, oferującą pasażerom w kabinie i bagażom w kufrze, ogromną przestrzeń, to nienajgorszy wynik, ale jednak dość daleki od fabrycznego 4,4 l.

Stopięciokonny silnik, który do napędu Superba, wydawał mi się nieco za słaby, zaskakująco dobrze sprawdzał się w Yeti. Auto żwawo reagowało na przyciśnięcie pedału przyspieszenia, ale do sprawnej jazdy potrzebowało ok. 6 l/100 km. – o 1,4 litra więcej niż przewidział producent.

Z „zielonej" rodziny Skody, najbardziej urzekła mnie Octavia. Samochód zapewnia przyzwoity komfort podróżowania, dobrze wyciszony silnik odznacza się zadowalającą dynamiką, a zużycie paliwa bez kursu eco drivingu udaje się utrzymać na poziomie 4,5 l/100 km, czyli niecały litr więcej niż zakładała fabryka.

Co najważniejsze, samochód ten jest tylko niecały tysiąc złotych droższy od porównywalnej „nieekologicznej" wersji. W przypadku pozostałych aut z rodziny GreenLine, różnice w cenie mogą sięgać do 2000 zł.

Reklama
Reklama

Cennik modeli Skoda Greenline II


• Fabia: 55 700 zł


• Fabia combi: 56 500 zł


Reklama
Reklama

• Roomster: 65 950 zł


• Octavia: 79 900 zł


• Octavia combi: 76 700 zł (classic), 83 800 zł (ambiente), 92 300 zł. (elegance)

Reklama
Reklama


• Superb: 88 500 zł. (comfort), 100 000 zł (ambition), 107 500 (elegance)


• Superb combi: 92 800 zł (comfort), 104 760 zł (ambition), 111 900 zł (elegance)


Reklama
Reklama

• Yeti: 79 800 zł (active), 85 800 zł (ambition), 90 800 zł (experience)

 

Nastały takie czasy, że w dobrym tonie jest posiadać w swojej ofercie proekologiczne auta, które mogą pochwalić się niewielkim spalaniem i niską emisją znienawidzonego dwutlenku węgla. W Polsce, w przeciwieństwie do niektórych europejskich krajów nie ma żadnych ulg na zakup tego typu samochodów, nic więc dziwnego, że wciąż pozostają one jedynie ciekawostką. Nie zraża to jednak importerów. W salonach Skody można już wypytywać o auta serii GreenLine drugiej generacji. Poza Fabią, Octavią i Superbem, do „zielonej" rodziny dołączyły jeszcze Yeti i Roomsetr.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Tesla z zyskiem mniejszym o 23 procent. Musk ostrzega przed „trudnym” okresem
Biznes
Ciepłownie odegrają ważną rolę w transformacji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Biznes
Prawnik dzieci Solorza o odwołaniach w Cyfrowym Polsacie: były podstawy
Reklama
Reklama