To o 7 proc. mniej (25 tys. sztuk) niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W samym maju ze wszystkich trzech fabryk: Opla w Gliwicach, Fiata w Tychach oraz Volkswagena w Poznaniu wyjechało 75,1 tys. samochodów. To co prawda o niecały 1 proc. więcej niż w kwietniu, ale o 2 proc. mniej niż w maju przed rokiem.
Jak podaje Instytut Samar, 88 proc. produkcji stanowią auta osobowe. Ale ich udział w rynku słabnie: po pięciu miesiącach przed rokiem było ich ponad 91 proc.
Liderem produkcji jest Fiat Auto Poland, ale jego produkcja od początku roku spadła o prawie 15 proc. Za to o jedną czwartą wzrosła produkcja Opla Polska, a o jedną trzecią - Volkswagena Poznań. Gdyby liczyć jedynie samochody osobowe, Opel także odnotował przyrost o ponad 32 proc.
Choć wszystkie trzy fabryki łącznie produkują mniej, eksperci są umiarkowanymi optymistami. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppilers.pl, produkcja samochodów osobowych i dostawczych może w tym roku przekroczyć 900 tys. sztuk. Oznaczałoby to zwiększenie jej w porównaniu z ubiegłym rokiem o 4,1-4,9 proc.
Fabryka Fiata, która traci, miałaby jednak powtórzyć ubiegłoroczny wynik z ewentualnym niewielkim wzrostem. Zakład już produkuje nowy model - lancię ypsilon. Ponadto na tegoroczny wynik wpływa zakończenie produkcji w warszawskiej FSO.