W tej grupie znalazło się 31 firm, 8 o kapitale zagranicznym i mieszanym oraz 23 polskie. Suma przychodów firm w tej grupie to prawie 835 mln zł. Wartość przychodów analizowanych firm wzrosła o ponad 10 proc. (a więc poniżej średniej rynkowej), w polskich firmach o 12 proc., a w zagranicznych o 7 proc. Średnio polska firma wypracowywała około 26 mln zł, a firma zagraniczna i z kapitałem mieszanym 27 mln zł. Zysk brutto w 2010 r. obniżył się o niespełna 2 proc. w polskich firmach, natomiast wzrósł w firmach zagranicznych i z kapitałem mieszanym o prawie 10 proc. Rentowność zatrudnienia ukształtowała się na poziomie 9,1 tys. zł w przypadku polskich firm i prawie 20 tys. zł w firmach zagranicznych i z kapitałem mieszanym.
Grupa firm o przychodach do 10 mln zł
W grupie znalazło się 11 firm – sześć polskich i pięć zagranicznych. W sumie wartość przychodów stanowiła prawie 63 mln zł, a średni wzrost przychodów był wyższy niż dla całej analizowanej grupy i wyniósł 17 proc. Znaczące różnice wystąpiły między firmami polskimi i zagranicznymi. W przypadku tych pierwszych przychody wzrosły o prawie 33 proc., osiągając średnią wartość w przeliczeniu na firmę ponad 5 mln zł.
W drugim przypadku średnio wzrost przychodów był znacznie mniejszy – ponad 5 proc., ale wartościowo firma generowała 6,4 mln zł. W tej grupie również obniżyła się wartość zysku – jednak wynikało to przede wszystkim z negatywnych wyników firm zagranicznych (spadek zysku o ponad 5 proc.), gdy w polskich firmach zysk wzrósł o prawie 21 proc. Rentowność zatrudnienia ukształtowała się na poziomie 3,8 tys. zł w polskich firmach i ponad 22 tys. zł w firmach zagranicznych.
Analiza głównego źródła przychodów firm
Największa grupa firm, która znalazła się w rankingu, specjalizuje się w transporcie i spedycji drogowej – 33 firmy (22 polskie i 11 zagranicznych). Ich przychody stanowią ponad 2,2 mld zł, przy wzroście poniżej średniej rynkowej – na poziomie ponad 5 proc. Różnica w tempie wzrostu na niekorzyść polskich firm wyniosła 2 pkt proc. (dla polskich firm niespełna 4 proc., dla zagranicznych – ponad 5 proc.). Średnia polska firma generowała przychód prawie 48 mln zł, a zagraniczna i z kapitałem mieszanym ponad dwa razy więcej – 108 mln zł.
Spedycję drogową jako główne źródło przychodów podało 26 firm (18 polskich i 8 zagranicznych). Wartość przychodów w tej grupie to ponad 2,8 mln zł, a dynamika wzrostu – ponad 21 proc. Różnice w dynamice między polskimi i zagranicznymi firmami wyniosły zaledwie 0,5 pkt proc. na korzyść firm zagranicznych. Średnio polska firma w tej grupie uzyskiwała przychód 114 mln zł, a zagraniczna – 100 mln zł.
Kolejną grupę pod względem liczebności stanowiły firmy, które jako główne źródło przychodów wskazały usługi logistyczne. Wśród 19 firm reprezentowany był w 17 przypadkach kapitał zagraniczny i mieszany, a w dwóch – polski. Firmy te generowały 4,9 mld zł przychodów, a tempo wzrostu w tym przypadku było bliskie średniej rynkowej – prawie 15 proc. Wyższą dynamiką charakteryzowały się firmy polskie (15,7 proc.) niż zagraniczne (14,9 proc.). Ze względu na niewielki udział firm polskich w tej grupie warto jedynie wskazać średnią wielkość przychodów jednej firmy bez podziału ze względu na pochodzenie kapitału – wynosi ona prawie 258 mln zł.
Spedycję morską reprezentowało siedem firm w rankingu (pięć polskich i dwie zagraniczne) o łącznych przychodach ponad 860 mln zł i bardzo wysokiej dynamice – ponad 134 proc. Polskie firmy w tej grupie zanotowały średni wzrost przychodów o 55 proc., gdy firmy zagraniczne o 21 proc. Średnia wielkość firmy mierzona wartością przychodów to 123 mln zł, jednak występują duże różnice między polskimi i zagranicznymi podmiotami. W przypadku tych pierwszych średnia wartość przychodów jednej firmy wynosi prawie 79 mln zł, a w drugim przypadku 233 mln zł.
Transport kolejowy reprezentowało sześć firm (cztery polskie i dwie zagraniczne), spedycję kolejową dwie firmy (po jednej reprezentującej kapitał polski i zagraniczny bądź mieszany), a transport intermodalny reprezentowała jedna firma. Przychody firm reprezentujących transport kolejowy to 5,2 mld zł, przy czym największym przewoźnikiem kolejowym jest PKP Cargo. Dodatkowo firmy spedycji kolejowej uzyskały w 2010 r. prawie 900 mln zł, firma reprezentująca przewozy intermodalne – prawie 119 mln zł. W sumie więc branża kolejowa generuje ponad 6,2 mld zł przychodów. Średnia dynamika wzrostu jest niewiele poniżej rynkowej i wynosi 114,3 proc. W przypadku spedycji kolejowej wzrost był bardziej dynamiczny – o 16,6 proc., a w przewozach intermodalnych – o prawie 60 proc. (ale w tym przypadku mamy tylko jednego reprezentanta).
Wyższe niż średnie tempo wzrostu daje się zauważyć w przypadku firm kurierskich – 117,3 proc. – reprezentowanych przez trzy zagraniczne firmy i jedną polską. Firmy zagraniczne zanotowały wzrost o prawie 20 proc., przy czym średnia firma zagraniczna generowała ponad 272 mln zł.
Magazynowanie jako główne źródło przychodów wskazały dwie firmy zagraniczne, których suma przychodów wyniosła prawie 384 mln zł. Ich przychody obniżyły się w stosunku do poprzedniego roku o ponad 5 proc. Jednak generalnie firmy te zanotowały wzrost przychodów z pozostałej działalności o ponad 6 proc. W tym przypadku przychody z działalności TSL stanowią niespełna 60 proc. całkowitej działalności. Wśród innych źródeł przychodów znalazły się też agencja celna oraz spedycja lotnicza.
Top Ten
W stosunku do 2009 r. wzrosła zdecydowanie wartość przychodów całej dziesiątki, która stanowi ponad 53 proc. całości (prawie 10 mld zł), gdy w 2009 r. było to 45 proc. przychodów analizowanych firm. Firma zamykająca najlepszą pod względem przychodów dziesiątkę uzyskała ponad 400 mln zł przychodu, gdy w 2009 r. – niespełna 300 mln zł. Aż trzy firmy reprezentują transport/spedycję kolejową jako dominujący obszar swojej działalności. Wśród pozostałych znalazły się firmy logistyczne: grupa Raben, która w czerwcu 2011 r. ogłosiła przejęcie spółek Wincantona w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji oraz części dystrybucji drogowej Wincantona w Niemczech, Schenker sp. z o.o. i DSV. Dodatkowo wśród pierwszej dziesiątki są również firmy reprezentujące przewozy kurierskie (DPD) i spedycję drogową (Rohlig-Suus, PEKAES i Gefco). Jak widać, nastąpiła duża dywersyfikacja głównych źródeł przychodów wśród tej grupy firm. Jedynie pięć firm zdecydowało się ujawnić zyski ze swojej działalności. Wśród nich najwyższą rentowność netto uzyskały w kolejności: DSV, Lotos Kolej i Schenker. Natomiast najwyższą dynamikę przychodów osiągnęły Lotos Kolej, Trade Trans, Gefco i Pekaes.
W rankingu dynamiki przychodów w pierwszej dziesiątce znalazły się dwie firmy o przychodach powyżej 100 mln zł (na miejscu szóstym dynamicznie rozwijający się Solid Logistics z prawie 166 mln zł przychodów, a na siódmym PCC Intermodal z przychodami na poziomie 118 mln zł) oraz dwie firmy o przychodach poniżej 10 mln zł (Albatros Cargo na drugim miejscu i MEP European Freight Solutions na miejscu dziesiątym). Na pierwszym miejscu jest firma Nowakowski Transport z przychodami ponad 20 mln zł. Z kolei w rankingu pokazującym umiejętności gospodarowania powierzonym kapitałem w pierwszej dziesiątce znalazły się również trzy firmy z Top Ten: DB Schenker, grupa DSV i Lotos Kolej.
Poza rankingiem znalazły się dwie firmy, które wypełniły ankietę, ale ze względu na mniejszy niż 50-proc. udział przychodów ze sprzedaży usług TSL w całości przychodów nie mogły zostać ujęte w części głównej. Są to Pol-Miedź Trans oraz Havi Logistics. Przychody DHL Express, UPS i GLS są ujawniane tylko w Monitorze B, w którym są oficjalnie publikowane. Dane dwóch pierwszych firm ujęte w tabeli pochodzą z roku 2009 r., natomiast GLS z marca 2010 r.
Analiza wpływu kapitału zagranicznego na przychodowość firmy
Coraz bardziej zaciera się różnica między wydajnością polskich i zagranicznych firm. Nadal w poszczególnych kategoriach występują różnice w wielkości firmy i rentowności zatrudnienia, ale dynamika zmian powoduje zmniejszanie różnic, które występowały jeszcze przed kilkoma latami czy nawet w 2009 r. Analizując wpływ szerokości działania i zakresu oferowanych usług (uniwersalność) na wielkość przychodów, można zauważyć następującą prawidłowość: firmy z kategorii A (oferujące powyżej 54 różnych usług) są największe. Kolejne kategorie obejmują: od 31 do 54 usług (B), od 16 do 30 (C) i do 15 usług (D), wielkość przychodów układa się podobnie jak kategorie. Oznacza to, że wielkość przychodów maleje wraz ze zmniejszającym się zakresem oferowanych usług.
Analiza wpływu liczby oferowanych usług logistycznych na średni przychód firmy nie wykazuje jednoznacznej prawidłowości. Firmy z kategorii A (powyżej 21 usług) są zdecydowanie największe, natomiast w przypadku firm z kategorii C tendencja – tak wyraźnie widoczna w przypadku uniwersalności – tu ulega zachwianiu. Tendencja ta nie jest jeszcze zbyt wyraźnie widoczna na rynku, natomiast wymaga bardziej szczegółowych badań w przyszłości. Szczegółowa analiza danych została zaprezentowana na poniższym wykresie.
Na koniec warto się przyjrzeć udziałowi poszczególnych kategorii firm w generowaniu całości przychodów. Dominujące na rynku są firmy kolejowe, reprezentujące spedycję i transport drogowy oraz logistyczne. Te segmenty rynku rozwijają się jednak z różną prędkością. Obecnie duży nacisk kładzie się na ekologiczne rozwiązania i zrównoważony rozwój. Przykłady niektórych już dużych operatorów wskazują, że wykorzystanie transportu intermodalnego czy też kolejowego stanowi wartość dla firmy i buduje jej wizerunek mimo często wyższych cen.
Wskaźnik optymizmu dla branży TSL 2011
Wskaźnik optymizmu w branży po I kwartale 2011 r. wzrósł do wartości prawie +131 (w 2010 r. w tym samym czasie wartość wyniosła +95). Nadal wskaźnik ten nie osiągnął poziomu z 2008 r. (+160). Ponad 90 proc. firm optymistycznie ocenia przyszłość polskiej gospodarki, gdy obecna sytuacja spotkała się z pozytywną oceną nieco ponad 55 proc. firm. Aż 74 proc. firm ocenia własną sytuację ekonomiczną pozytywnie, natomiast poprawę w stosunku do poprzedniego roku dostrzega 57 proc. firm. Przyszłą sytuację gospodarczą własnej firmy jako pozytywną (w perspektywie kolejnych 12 miesięcy) widzi 67 proc. firm. Nadal więc panuje lekka niepewność co do przyszłości własnego przedsiębiorstwa, co wydaje się nieco zaskakujące w kontekście wyjątkowo pozytywnej oceny przyszłości polskiej gospodarki.
prof. nadzw. SGH dr hab. Halina Brdulak kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki Szkoła Główna Handlowa w Warszawie opracowanie rankingów: Halina Brdulak, Joanna Archutowska, Ewa Żbikowska