Ponad 268,7 tys. samochodów wyjechało w I półroczu z tyskiej fabryki Fiata. Na eksport trafiło przeszło 98 proc. produkcji – poinformował w piątek Fiat Auto Poland (FAP).
Fabryka w Tychach wciąż odczuwa tegoroczny spadek popytu – w pierwszym półroczu 2010 r. z zakładu wyjechało 322,4 tys. aut. Ale za ten spadek w dużym stopniu odpowiada produkowany w Tychach ford ka – zamówienie na produkcję było mniejsze o połowę. Teraz wyniki poprawiać ma lancia ypsilon.
Natomiast z danych sprzedażowych spółki wynika, że od stycznia do końca czerwca FAP sprzedał na polskim rynku 10,9 tys. aut. Najwięcej pod marką Fiat – 9596 sztuk. Pozostałe to: alfa romeo, lancia, abarth, chrysler, dodge oraz jeep. Po pierwszym półroczu udział FAP w polskim rynku wynosi 7,8 proc.
Jak wygląda Fiat na tle konkurencji? W produkcji jest niezagrożonym liderem – z Tychów wyjeżdża więcej samochodów, niż produkują razem Opel w Gliwicach i Volkswagen w Poznaniu. Oplowi udało się jednak zwiększyć tegoroczną produkcję o prawie jedną czwartą, do 98,4 tys. aut. Także Volkswagen poprawia wyniki: w tym roku wzrost produkcji ma wynieść 20 proc. Dobre perspektywy potwierdza zwłaszcza szybko rosnący popyt na auta dostawcze, w jakich Poznań się specjalizuje.
W przypadku sprzedaży aut spadek Fiata nie zaskakuje, bo słabnie cały rynek. W pierwszym półroczu skurczył się o blisko 5 proc. Z grona liderów sprzedaż zmniejszyły także: Volkswagen – o ponad 24 proc., oraz Toyota i Ford – 18,2 i 12,8 proc.