Komisja Europejska przedstawiła propozycje zmiany prawa dotyczącego tachografów (urządzeń mierzących czas pracy kierowców), tak by w pełni zacząć wykorzystywać postęp techniczny w tym zakresie, w tym łączność satelitarną.
Ustalanie trasy przejazdy za pomocą satelity ma utrudnić dokonywanie oszustw przez kierowców oraz ograniczyć obciążenia administracyjne. Szacowane korzyści z tego tytułu dla firm transportowych mają wynosić ok. 515 mln euro rocznie.
Zapewnienie dokładniejszego przestrzegania czasu jazdy kierowców i przerw na odpoczynek, wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i przestrzeganie zasad konkurencji.
W tachografy wyposażonych jest 6 mln europejskich ciężarówek. Obowiązkowo są montowane w nowych pojazdach od 2006 roku.
Obecne propozycje przewidują nowelizację prawa obowiązującego w Unii od 1985 roku. — Zasady dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców mają za zadanie zapewniać bezpieczeństwo kierowców i innych użytkowników dróg — mówi Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. — Zapewniają również uczciwą konkurencję pomiędzy przewoźnikami. Cyfrowy tachograf jest świetnym narzędziem, które pomoże to wyegzekwować. Przyczyni się też do zwiększenia efektywności unijnego systemu transportowego.