Polska branża nowoczesnych usług biznesowych wzrośnie do końca tego roku o przeszło 10 proc., a w ciągu kolejnych 3 lat o blisko 40 proc. - prognozuje reprezentujące najważniejszych inwestorów sektora stowarzyszenie ABSL. Duże przyspieszenie ma być efektem ostatnich zawirowań gospodarczych w USA i Europie. Bank inwestycyjny Morgan Stanley ostrzegł, że w 2012 r. gospodarki USA i krajów strefy Euro (głównie Francji i Niemiec) mogą ponownie pogrążyć się w kryzysie finansowym. W podobnym tonie wypowiadają się międzynarodowi ekonomiści. Niepewność na rynkach ma skłaniać zarządy korporacji do szukania oszczędności i zabezpieczeń przed konsekwencjami załamania ekonomicznego. - To dla Polski szansa na zwiększenie napływu inwestycji - twierdzi Paweł Panczyj z Ernst & Young.
Podobna sytuacja miała już miejsce w czasie pierwszej fali kryzysu 3 lata temu. Firmy zmuszone do cięć wydatków zaczęły powierzać wybrane funkcje wyspecjalizowanym dostawcom zewnętrznym. - Kto raz zdecydował się skorzystać z usług partnera zewnętrznego, ten zwykle kontynuuje współpracę outsourcingową - tłumaczy dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe Krystian Bestry.
Według sierpniowych badań Gartnera, w drugim półroczu 2011 r. większość globalnych firm outsourcingowych (BPO) zwiększy przychody z tytułu sprzedaży usług za granicę. Największy wzrost odnotują centra usług zlokalizowane w Azji i regionie Pacyfiku (17.9 proc.) oraz w Europie Zachodniej (8.9 proc.). Wśród wiodących dostawców znajdą się Indie, Chiny i Australia. Ale dynamicznie będzie się też rozwijał region Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polska. Zdaniem Krystiana Bestry, w ciągu kolejnych 3 lat sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce może zwiększyć poziom zatrudnienia z obecnych 70 tys. do ok. 100 tys. pracowników.
Polska, która jest liderem regionu Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o liczbę centrów (ponad 280) i zatrudnionych w nich specjalistów (ok. 70 tys.), może w najbliższym czasie przejąć nowe projekty z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dodatkowo, zdaniem ekspertów, centra, które działają w Polsce będą obsługiwać jeszcze bardziej złożone projekty, delegując prostsze procesy do innych lokalizacji, np. azjatyckich. Ten trend już się rozpoczął. W ostatnich latach 76 proc. centrów usług biznesowych poszerzyło swoje umowy o bardziej zaawansowane projekty, a jedynie 13 proc. nie zmieniło zakresu swojego działania. Dodatkowo, coraz częściej międzynarodowe koncerny zlecają oddziałom w Polsce realizację kilku rodzajów działań (np. HR, finanse i księgowość, IT). Według ostatnich analiz ABSL, już jedna trzecia centrów usług biznesowych w Polsce realizuje projekty IT, łącząc je np. z obsługą procesów finansowo-księgowych.